Redaktor naczelna, INFOR PL S.A.
Absolwentka Wydziału Prawa Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie oraz studiów podyplomowych w zakresie: rachunkowości, prawa Unii Europejskiej i prawa pracy; autorka publikacji z dziedziny finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, szkoleniowiec, redaktor naczelna dwutygodnika "Rachunkowość Budżetowa".
Dzień 1
Termin: 3 października 2024 r.
1. Podstawowe zasady rachunkowości budżetowej
· podstawy prawne – ustawy,
· rozporządzenie,
· dokumenty wewnętrzne;
· definicje podstawowych pojęć z zakresu finansów publicznych;
· polityka rachunkowości – zasady tworzenia z uwzględnieniem specyfiki jednostek;
· księgi rachunkowe i dowody księgowe –dokumenty zewnętrzne i wewnętrzne, jak zweryfikować poprawność faktury
2. Środki trwałe
· definicja, ustalenie wartości,
· wycena,
· zaprzestanie ujmowania środka trwałego (sprzedaż, nieodpłatne przekazanie, likwidacja, stwierdzenie niedoboru)
· likwidacja środków trwałych,
· zaniechane inwestycje
3. Zasady gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych
4. Dyscyplina finansów publicznych
· zakres podmiotowy i przedmiotowy odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
· kary
Dzień 2
Termin: 10 października 2024 r.
1. Rachunkowość budżetu jednostki samorządu terytorialnego
· podstawowe pojęcia: dochody, wydatki, przychody i rozchody;
· ewidencja środków pieniężnych, kredytów i pożyczek;
· ewidencja rozrachunków i rozliczeń;
· ewidencja dochodów i wydatków budżetowych;
· ewidencja wyniku wykonania budżetu
2. Inwentaryzacja w JST
· cele inwentaryzacji,
· zakres odpowiedzialności kierownika jednostki,
· częstotliwość i metody przeprowadzania inwentaryzacji,
· kto może a kto nie powinien być członkiem komisji inwentaryzacyjnej,
· spis z natury,
· potwierdzenie salda,
· weryfikacja – którą metodę wybrać
3. Klasyfikacja budżetowa
· klasyfikacja paragrafów dochodów i wydatków,
· SMUP
Dzień 3
Termin: 17 października 2024 r.
1. Rachunkowość jednostki budżetowej
· korespondencja kont jednostek budżetowych w układzie planu kont – majątek trwały,
· środki pieniężne,
· rozrachunki,
· materiały i towary,
· koszty według rodzajów,
· koszty według typów działalności,
· produkty,
· przychody i koszty ich uzyskania,
· fundusze,
· rezerwy,
· wynik finansowy
2. Wydatki niewygasające
3. Samorządowy Zakład Budżetowy
· specyfika działania jednostek;
· zasady finansowania,
· nadwyżka środków obrotowych – zasady obliczania i zwrotu
4. Sprawozdawczość:
· sprawozdawczość budżetowa – zasady wykazywania danych w sprawozdaniu Rb-27S, Rb-28S, Rb30S, Rb-34S
· sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych – zasady wykazywania danych w sprawozdaniach Rb-N, Rb-Z
· sprawozdawczość finansowa – bilans; rachunek zysków i strat jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego; powiązanie z ewidencją księgową; informacja dodatkowa
Część trzecia Akademii Budżetowej poświęcona jest zagadnieniom związanym z przeprowadzeniem inwentaryzacji rocznej w jednostce. Podczas szkolenia omówimy terminy przeprowadzania inwentaryzacji oraz metody inwentaryzacji w odniesieniu do odpowiednich składników majątku. Wskażemy także, jak przygotować jednostkę do spisu z natury, a także, kto może a kto nie powinien być członkiem komisji inwentaryzacyjnej. Ostania część szkolenie będzie poświęcona na rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych – niedoborów i nadwyżek.
Szczegółowy program:
1. Inwentaryzacja w jednostkach budżetowych (podstawy przeprowadzenia) – w jakim celu przeprowadza się inwentaryzację, zakres odpowiedzialności – kto i za co odpowiada, metody inwentaryzacji: spis z natury, potwierdzenie sald, weryfikacja z odpowiednimi dokumentami
2. Częstotliwość i terminy przeprowadzenia inwentaryzacji – w jakich terminach i sytuacjach należy przeprowadzać inwentaryzację, czy 15 stycznia to ostateczny termin na rozliczenie inwentaryzacji, w jakich sytuacjach można przeprowadzać inwentaryzację co 4 lata, co oznacza termin „teren strzeżony”, co grozi za niedochowanie terminu inwentaryzacji
3. Kolejne etapy działań związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji – czynności przed inwentaryzacyjne (powołanie komisji, plan inwentaryzacyjny, instrukcja inwentaryzacyjna), ustalenie stanu rzeczywistego – przeprowadzenie inwentaryzacji, porównanie stanu rzeczywistego z ewidencją bilansową, wyjaśnienie i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych
4. Zagadnienia problemowe
• Jak inwentaryzować zobowiązania
• Czy dopuszczalne jest "milczące potwierdzenie salda"
• Jakie czynności podjąć gdy kontrahent nie odesłał „potwierdzenia salda”
• Czy należy potwierdzać salda zerowe
• Czy potwierdzenie sald należności może odbywać się drogą e-mailową
• W jaki sposób inwentaryzować grunt oddany w trwały zarząd
• Czy paliwo w bakach samochodów podlega rocznej inwentaryzacji
• Czy materiały biurowe (np. papier do kserokopiarki) należy inwentaryzować – jeżeli tak, to jaką metodę stosować?
• Inwentaryzacja materiałów bibliotecznych
5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie inwentaryzacji
6. Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych
• Różnice inwentaryzacyjne - niedobory i nadwyżki (zawinione i niezawinione)
• Przyczyny powstania różnić inwentaryzacyjnych
• Kiedy rozliczać w księgach różnice inwentaryzacyjne
• Wycena ujawnionych podczas inwentaryzacji niedoborów i nadwyżek
• Ewidencja księgowa rozliczania różnic inwentaryzacyjnych (niedobór w pozostałych środkach trwałych, niedobór gotówki w kasie, nadwyżka w środkach trwałych, niedobór zawiniony w środkach trwałych dochodzonych na drodze sądowej)
Zastosowanie odpowiedniej podziałki klasyfikacji budżetowej – zarówno paragrafów dochodów, jak i wydatków – jest codziennym problemem wszystkich służb księgowo-finansowych jednostek sektora finansów publicznych. Podczas szkolenia postaramy się odpowiedzieć na najczęściej występujące pytania i wątpliwości związane ze stosowaniem klasyfikacji budżetowej, dotyczące wydatków na zakup materiałów, środków żywności oraz materiałów dydaktycznych i książek. Wyjaśnimy, w jaki sposób należy ujmować wydatki na pomoc obywatelom Ukrainy w tzw. paragrafach ukraińskich. Wskażemy także terminy wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej oraz zmiany, które zostały wprowadzone przedmiotowym rozporządzeniem.
Szczegółowy program:
Część I.
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej (nowelizacja jest na etapie prac legislacyjnych)
1. Omówienie zmiany wynikających z konieczności dostosowania klasyfikacji budżetowej do zmian w przepisach: ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy z 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym.
Część II
Nieprawidłowości w zakresie paragrafów dochodów i wydatków w świetle stanowisk RIO
1. Najczęściej występujące problemy i nieprawidłowości w zakresie paragrafów dochodów:
· § 069 „Wpływy z różnych opłat”,
· § 083 „Wpływy z usług”,
· § 097 „Wpływy z rożnych dochodów”.
2. Najczęściej występujące problemy i nieprawidłowości w zakresie paragrafów wydatków:
· wydatki osobowe niezaliczane do wynagrodzeń (zakup okularów korygujących, wypłata na start dla nauczyciela, wydatki z tytułu BHP) wynagrodzenia bezosobowe,
· nagrody konkursowe (klasyfikacja kosztów dotyczących nagród, definicja konkursu, zakup nagród rzeczowych),
· materiały i wyposażenie (zasady stosowania § 421 i § 606; zakup części do naprawy środka trwałego;
· zakup środków żywności (wsad do kotła, zakup środków żywności do sekretariatu, zakup artykułów spożywczych serwowanych podczas szkolenia, catering, właściwe użycie paragrafów : 421, 421, 430)
· zakup środków dydaktycznych i książek (co to jest pomoc dydaktyczna, prenumerata czasopism w szkole, kiedy wydatek w przedszkolu jest zakupem środków dydaktycznych)
· usługi remontowe (remont a ulepszenie środka trwałego – § 427 czy § 605, konserwacja, remont, naprawa a przegląd środka trwałego),
· usługi pozostałe (zakup znaczków, zakup pieczątek, dorobienie klucza, czasopisma elektroniczne, dostęp do serwisów internetowych, odprowadzanie ścieków i wywóz odpadów)
· usługi tłumaczenia, ekspertyzy, analizy opinie (§ 438, § 439, § 417),
· podróże krajowe i zagraniczne (§ 441, § 442),
· różne opłaty i składki (abonament RTV, oplata za zajęcie pasa drogowego)
· szkolenia (§ 455, § 470),
· wydatki inwestycyjne i wydatki na zakupy inwestycyjne (§ 605, § 606).
3. Jak klasyfikować wydatki z faktur z wieloma pozycjami (naprawa kserokopiarki, naprawa, samochodu służbowego)
Część III
Paragrafy ukraińskie
1. Klasyfikacja wydatków związanych z wydatkami w oświacie (wydatki na zakup usług § 437 czy § 486, pomoce dydaktyczne § 435 czy § 486, wynagrodzenia dla nauczycieli i pochodne od wynagrodzeń, co należy księgować do § 486)
Podczas szkolenia zostaną omówione problemy, z którymi w swojej codziennej pracy spotykają się pracownicy działów księgowości jednostek oświatowych. Poruszona zostanie problematyka rozliczania posiłków w szkol, zasady jakimi należy się kierować przygotowując regulamin stołówki szkolnej oraz opłat za najem powierzchni. W tej części wskażemy także zasady opodatkowania tego typu działalności podatkiem od towarów i usług (VAT).
W drugiej części omówiony zostanie rozwój kompetencji cyfrowych ¬ bony dla nauczycieli oraz laptopy dla czwartoklasistów. Ekspert odpowie na pytania: na co można przeznaczyć pieniądze z bonu, kto może skorzystać z dofinansowania a także kto, na jakich zasadach i w jakim terminie przekazuje uczniom laptop?
Jednostki oświatowe, szkoły i przedszkola codziennie borykają się z problematyką klasyfikacji budżetowej. Podczas szkolenia pomożemy dobrać odpowiedni paragraf do konkretnego dochodu bądź wydatku, w oparciu o najczęściej występujące problemy w tym zakresie, a także o bieżące orzecznictwo regionalnych izb obrachunkowych.
Ostatnia część szkolenia poświęcona zostanie środkom trwałym oraz podstawowym zasadom ich inwentaryzacji.
Szczegółowy program:
1. Opłaty za posiłki (zasady odpłatności dla uczniów oraz pracowników pedagogicznych niepedagogicznych w przedszkolu i szkole, ewidencja księgowa opłat za posiłki (opłata za posiłek jako dochód oraz jako wpływ na WRD, Ewidencja księgowa należności niezapłaconych w terminie, ewidencja odsetek, jak naliczyć odsetki w szkole i przedszkolu)
2. Regulamin stołówki szkolnej – zasady ogólne, kto jest uprawniony do korzystania ze stołówki szkolnej, zasady wydawania posiłków, odpłatność a posiłki, zasady zachowania na stołówce, na co zwrócić uwagę w regulaminie, gdy posiłki dostarcza firma cateringowa, kiedy i kto ma obowiązek zawrzeć umowę o korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej, czy można zawrzeć umowę pomiędzy firmą cateringową a rodzicami, czy zamiast umowy wystarczy formularz zgłoszenia dziecka na obiady, jakie elementy obowiązkowe powinny znaleźć się na formularzu zgłoszenia dziecka na posiłek
3. Rozwój kompetencji cyfrowych – program dla uczniów i nauczycieli
a. Podstawa prawna przyznawanego wsparcia – ustawa z 7 lipca 2023 r. w o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli,
b. Bony dla nauczycieli – jaka kwota i na co można przeznaczyć te pieniądze, kto może skorzystać z dofinansowania – czy przedszkola także?, warunki skorzystania z dofinansowania – czy każdy nauczyciel może wnioskować o bon, moment zatrudnienia nauczyciela, urlop wypoczynkowy i zwolnienie lekarskie prawo do skorzystania z dofinansowania, do kogo i w jakim terminie należy złożyć wniosek, jak długo będzie obowiązywał bon, jak zrealizować bon, czy nauczyciel, który skorzystał z innej pomocy również może być beneficjentem bonu?
c. Laptopy dla uczniów – kto, na jakich zasadach i w jakim terminie przekazuje uczniom laptopy – zasady postępowania w przypadku zbyt małej lub zbyt dużej liczby uczniów w stosunku do liczby zamówionych laptopów, ewidencja zakupionych i przekazanych laptopów, do kogo należy przekazany laptop – osoby uprawnione, oświadczenie rodzica, prawo odmowy przyjęcia laptopa na własność
4. Wynajem i udostępnianie pomieszczeń szkolnych (opodatkowanie w zakresie VAT, opodatkowanie pomieszczeń sportowych oraz innych niż sportowe, przykłady rozliczania świadczenia usług wynajmu i udostępniania pomieszczeń szkolnych)
5. VAT w oświacie w świetle interpretacji Ministerstwa Finansów z 16 czerwca 2020 r.
6. Wydzielony Rachunek Dochodów (co powinna zawiera uchwała o utworzeniu WRD przeznaczenie środków zgromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów, ewidencja księgowa środków na wydzielonym rachunku dochodów własnych, jak sporządzić sprawozdanie Rb-34S)
7. Klasyfikacja budżetowa – najczęściej występujące nieprawidłowości w świetle kontroli RIO:
a. Najczęściej występujące problemy w zakresie paragrafów dochodów (§ 069 „Wpływy z różnych opłat”, § 083 „Wpływy z usług”, § 097 „Wpływy z rożnych dochodów”),
b. Najczęściej występujące problemy w zakresie paragrafów wydatków (materiały i wyposażenie (§ 421), zakup pomocy dydaktycznych (§ 424), wydatki na wyjazdy służbowe (§ 441 i § 422), jak ujmować koszty szkoleń i konferencji (§ 470), paragrafy inwestycyjne (§ 605 i § 606)– ulepszenie środków trwałych, kwota graniczna 10 000 zł),
c. „Paragrafy ukraińskie” jak ująć wydatki przeznaczone na pomoc obywatelom Ukrainy (wydatki na zakup usług § 437 czy § 486, pomoce dydaktyczne § 435 czy § 486, wynagrodzenia dla nauczycieli i pochodne od wynagrodzeń, co należy księgować do § 486).
8. Środki trwałe w jednostkach oświatowych (dokumenty księgowe dotyczące środków trwałych, ustalenie wartości środka trwałego, aktualizacja wartości środka trwałego, zaprzestanie ujmowania środka trwałego w księgach – sprzedaż, nieodpłatne przekazanie, likwidacja, stwierdzenie niedoboru)
9. Inwentaryzacja w jednostkach oświatowych (czy można zmusić nauczyciela do udziału w komisji inwentaryzacyjnej, zakres odpowiedzialności – kto i za co odpowiada, częstotliwość i terminy przeprowadzenia inwentaryzacji, spis z natury jako podstawa metoda inwentaryzacji, potwierdzenie sald, weryfikacja sald, odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie inwentaryzacji)
W trakcie szkolenia przewidujemy jedną 15 minutową przerwę.
Odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych odnosi się do konsekwencji prawnych, jakie ponoszą osoby, które działają na szkodę finansów publicznych lub nie przestrzegają zasad i przepisów dotyczących zarządzania finansami publicznymi. Podczas szkolenia omówione zostaną czyny, które mogą stać się powodem postawienia konkretnej osoby w stan odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Prowadząca opowie także o tym, kiedy można takiej odpowiedzialności uniknąć oraz o karach, jakie ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych przewiduje dla osób, wobec których taka odpowiedzialność zostanie orzeczona.
9.00 Rozpoczęcie szkolenia
14.00 Zakończenie szkolenia
Część trzecia Akademii Budżetowej poświęcona jest zagadnieniom związanym z przeprowadzeniem inwentaryzacji rocznej w jednostce. Podczas szkolenia omówimy terminy przeprowadzania inwentaryzacji oraz metody inwentaryzacji w odniesieniu do odpowiednich składników majątku. Wskażemy także, jak przygotować jednostkę do spisu z natury, a także, kto może a kto nie powinien być członkiem komisji inwentaryzacyjnej. Ostania część szkolenie będzie poświęcona na rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych – niedoborów i nadwyżek.
9.00 Rozpoczęcie szkolenia
14.00 Zakończenie szkolenia
Środki trwałe to – zgodnie z definicją zawartą w ustawie o rachunkowości – rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Definicja środków trwałych dla jednostek sektora finansów publicznych jest szersza – jaka? O tym opowiemy podczas naszego spotkania. Ponadto omówimy, w jaki sposób tworzyć i znakować obiekty inwentarzowe oraz wyjaśnimy, czy jednostki sektora finansów publicznych mogą korzystać z KSR nr 11, a jeżeli tak to w jakim zakresie. Jednym z najistotniejszych elementów szkolenia będzie temat likwidacji środków trwałych wraz z omówieniem instrukcji gospodarowania majątkiem trwałym w przedmiotowym zakresie.
9.00 Rozpoczęcie szkolenia
14.00 Zakończenie szkolenia
Zastosowanie odpowiedniej podziałki klasyfikacji budżetowej – zarówno paragrafów dochodów, jak i wydatków – jest codziennym problemem wszystkich służb księgowo-finansowych jednostek sektora finansów publicznych. Podczas szkolenia postaramy się odpowiedzieć na najczęściej występujące pytania i wątpliwości związane ze stosowaniem klasyfikacji budżetowej, dotyczące wydatków na zakup materiałów, środków żywności oraz materiałów dydaktycznych i książek. Wyjaśnimy, w jaki sposób należy ujmować wydatki na pomoc obywatelom Ukrainy w tzw. paragrafach ukraińskich. Wskażemy także terminy wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej oraz zmiany, które zostały wprowadzone przedmiotowym rozporządzeniem.
9.00 Rozpoczęcie szkolenia
Część I
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej
Część II
Nieprawidłowości w zakresie paragrafów dochodów i wydatków w świetle stanowisk RIO
Część III
Paragrafy ukraińskie
14.00 Zakończenie szkolenia
Podczas szkolenia zostaną omówione problemy, z którymi w swojej codziennej pracy spotykają się pracownicy działów księgowości jednostek oświatowych. Poruszona zostanie problematyka związana z licznymi programami rządowymi przeznaczonymi dla tego właśnie sektora. Ekspert omówi zasady pozyskiwania, rozliczania i księgowania środków pochodzących m.in. z Programu Laboratoria Przyszłości oraz Poznaj Polskę. Druga część spotkania zostanie przeznaczona na omówienie problematyki rozliczania posiłków w szkole oraz opłat za najem powierzchni. W tej części wskażemy także zasady opodatkowania tego typu działalności podatkiem od towarów i usług (VAT). Jednostki oświatowe, szkoły i przedszkola codziennie borykają się z problematyką klasyfikacji budżetowej. Podczas szkolenia pomożemy dobrać odpowiedni paragraf do konkretnego dochodu bądź wydatku, w oparciu o najczęściej występujące problemy w tym zakresie, a także o bieżące orzecznictwo regionalnych izb obrachunkowych.
Ostatnia część szkolenia poświęcona zostanie środkom trwałym oraz podstawowym zasadom ich inwentaryzacji.
Program szkolenia
· najczęściej występujące problemy w zakresie paragrafów dochodów (§ 069 wpływy z różnych opłat, § 083 wpływy z usług, § 097 wpływy z rożnych dochodów)
· najczęściej występujące problemy w zakresie paragrafów wydatków (materiały i wyposażenie (§ 421), zakup pomocy dydaktycznych (§ 424), wydatki na wyjazdy służbowe (§ 441 i § 422), jak ujmować koszty szkoleń i konferencji (§ 470), paragrafy inwestycyjne (§ 605 i § 606) – ulepszenie środków trwałych, kwota graniczna 10 tys. zł)
Dnia 22 stycznia 2022 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Głównym celem tego aktu prawnego było wprowadzenie obowiązku składania sprawozdań budżetowych w formie elektronicznej. Wprowadzono także nowe sprawozdanie Rb-34 oraz zmieniono wzory i zasady sporządzania sprawozdania Rb-27S, Rb-30S. Część zapisów zacznie obowiązywać dopiero od roku 2023. Podczas szkolenia wskażemy harmonogram wejścia w życie poszczególnych zapisów rozporządzenia o kalsyfiakcji budżetowej. Omówimy także najczęściej pojawiające się wątpliwości i niejasności dotyczące składania przedmiotowych sprawozdań.
W programie:
Część trzecia „Akademii budżetowej” poświęcona jest zagadnieniom związanym z przeprowadzeniem inwentaryzacji rocznej w jednostce. Podczas szkolenia omówimy terminy przeprowadzania inwentaryzacji oraz metody inwentaryzacji w odniesieniu do odpowiednich składników majątku. Wskażemy także jak przygotować jednostkę do spisu z natury, a także kto może a kto nie powinien być członkiem komisji inwentaryzacyjnej. Ostania część szkolenie będzie poświęcona na rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych – niedoborów i nadwyżek.
W programie:
1. Inwentaryzacja w jednostkach budżetowych – podstawy przeprowadzenia:
2. Częstotliwość i terminy przeprowadzenia inwentaryzacji:
3. Kolejne etapy działań związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji:
4. Zagadnienia problemowe:
5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie inwentaryzacji.
6. Jak sprawdzić czy komisja dokonała inwentaryzacji rzetelnie i we właściwy sposób.
7. Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych:
Zastosowanie odpowiedniej podziałki klasyfikacji budżetowej – zarówno paragrafów dochodów, jak i wydatków – jest codziennym problemem wszystkich służb księgowo-finansowych jednostek sektora finansów publicznych. Podczas szkolenie postaramy się odpowiedzieć na te najczęściej występujące pytania i wątpliwości związane ze stosowaniem klasyfikacji budżetowej dotyczące wydatków na zakup materiałów, środków żywności oraz materiałów dydaktycznych i książek. Wyjaśnimy czym jest SMUP oraz jak system ten wpływa na klasyfikowanie wydatków w JST. Wskażemy także terminy wejścia w życie znowelizowanego rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej.
W programie:
Środki trwałe to – zgodnie z definicją zawartą w ustawie o rachunkowości – rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Definicja środków trwałych dla jednostek sektora finansów publicznych jest szersza – jaka? O tym opowiemy podczas naszego spotkania. Ponadto omówimy w jaki sposób tworzyć i znakować obiekty inwentarzowe, wyjaśnimy czy jednostki sektora finansów publicznych mogą korzystać z KSR nr 11, a jeżeli tak to w jakim zakresie. Jednym z najistotniejszych elementów szkolenia będzie temat – likwidacji środków trwałych wraz z omówieniem instrukcji gospodarowania majątkiem trwałych w przedmiotowym zakresie.
W programie:
W jakim celu przeprowadza się inwentaryzację
Zakres odpowiedzialności – kto i za co odpowiada
Metody inwentaryzacji:
W jakich terminach i sytuacjach należy przeprowadzać inwentaryzację
Czy 15 stycznia to ostateczny termin na rozliczenie inwentaryzacji
W jakich sytuacjach można przeprowadzać inwentaryzację co 4 lata
Co oznacza termin „teren strzeżony”
Co grozi za niedochowanie terminu inwentaryzacji
Czynności przedinwentaryzacyjne (powołanie komisji, plan inwentaryzacyjny, instrukcja inwentaryzacyjna)
Ustalenie stanu rzeczywistego – przeprowadzenie inwentaryzacji
Porównanie stanu rzeczywistego z ewidencją bilansową
Wyjaśnienie i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych
Jak inwentaryzować zobowiązania
Czy dopuszczalne jest "milczące potwierdzenie salda"
Jakie czynności podjąć gdy kontrahent nie odesłał „potwierdzenia salda”
Czy należy potwierdzać salda zerowe
Czy potwierdzenie sald należności może odbywać się drogą e-mailową
W jaki sposób inwentaryzować grunt oddany w trwały zarząd
Czy paliwo w bakach samochodów podlega rocznej inwentaryzacji
Czy materiały biurowe (np. papier do kserokopiarki) należy inwentaryzować – jeżeli tak, to jaką metodę stosować?
Inwentaryzacja materiałów bibliotecznych
Jak bezpiecznie dokonywać inwentaryzacji metodą spisu z natury w dobie epidemii COVID-19
Różnice inwentaryzacyjne - niedobory i nadwyżki (zawinione i niezawinione)
Przyczyny powstania różnić inwentaryzacyjnych
Kiedy rozliczać w księgach różnice inwentaryzacyjne
Wycena ujawnionych podczas inwentaryzacji niedoborów i nadwyżek
Ewidencja księgowa rozliczania różnic inwentaryzacyjnych (niedobór w pozostałych środkach trwałych, niedobór gotówki w kasie, nadwyżka w środkach trwałych, niedobór zawiniony w środkach trwałych dochodzonych na drodze sądowej)
Sprawozdawczość budżetowa – najczęściej popełniane błędy w świetle kontroli RIO
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych – co zmienia nowe rozporządzenie
W trakcie szkolenia przewidujemy dwie 20 minutowe przerwy.