Zadbaj o efektywność pracy działu księgowości w swojej jednostce oświatowej!
Podczas naszego praktycznego szkolenia przedstawimy rozwiązania dla kluczowych wyzwań, z jakimi na co dzień mierzą się pracownicy księgowości w szkołach i przedszkolach. Dowiesz się, jak prawidłowo prowadzić gospodarkę finansową, jakie zasady należy stosować, oraz jakie są zakresy odpowiedzialności za finanse w jednostkach oświatowych.
Co zyskasz dzięki udziałowi?
Rozwiąż problem klasyfikacji budżetowej raz na zawsze!
Szkoły i przedszkola często borykają się z doborem odpowiednich paragrafów budżetowych. Podczas szkolenia dowiesz się, jak prawidłowo przypisywać paragrafy do dochodów i wydatków, unikając najczęstszych błędów. Wskażemy rozwiązania poparte najnowszymi interpretacjami regionalnych izb obrachunkowych.
Zamknij rok szkolny prawidłowo dzięki inwentaryzacji!
Ostatnia część szkolenia poświęcona zostanie zasadom skutecznej inwentaryzacji w jednostkach oświatowych. Dowiesz się, jak krok po kroku przeprowadzić inwentaryzację w szkole lub przedszkolu, zgodnie z przepisami prawa i najlepszymi praktykami.
Dlaczego warto?
Nasze szkolenie to nie tylko teoria – to praktyczne rozwiązania, które możesz wdrożyć od razu. Podnieś jakość pracy swojego działu księgowości i zwiększ efektywność zarządzania finansami w swojej placówce.
Adresaci szkolenia:
Korzyści z udziału w szkoleniu:
Szczegółowy program:
1. Regulacje prawne – status i zasady gospodarki finansowej jednostek oświatowych (forma organizacyjno-prawna jednostek oświatowych, podstawa gospodarki finansowej, sposób prowadzenia gospodarki finansowej, odpowiedzialność za gospodarkę finansową w jednostkach oświatowych)
2. Zasady i organizacja rachunkowości w jednostkach oświatowych (ogólne zasady rachunkowości, szczególne zasady rachunkowości występujące w jednostkach oświatowych, plany kont, zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych)
3. Opłaty za posiłki – zasady odpłatności dla uczniów oraz pracowników pedagogicznych niepedagogicznych w przedszkolu i szkole, ewidencja księgowa opłat za posiłki (opłata za posiłek jako dochód oraz jako wpływ na WRD, ewidencja księgowa należności niezapłaconych w terminie, ewidencja odsetek, jak naliczyć odsetki w szkole i przedszkolu)
4. Regulamin stołówki szkolnej – zasady ogólne, kto jest uprawniony do korzystania ze stołówki szkolnej, zasady wydawania posiłków, odpłatność a posiłki, zasady zachowania na stołówce, na co zwrócić uwagę w regulaminie, gdy posiłki dostarcza firma cateringowa, kiedy i kto ma obowiązek zawrzeć umowę o korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej, czy można zawrzeć umowę pomiędzy firmą cateringową a rodzicami, czy zamiast umowy wystarczy formularz zgłoszenia dziecka na obiady, jakie elementy obowiązkowe powinny znaleźć się na formularzu zgłoszenia dziecka na posiłek
5. Egzekucja należności w przedszkolu – podstawowe zapisy instrukcji windykacji należności z tytułu nieuiszczonych opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego
oraz nieuiszczenia opłat za korzystanie z posiłków dla dzieci uczęszczających do przedszkola
6. Wynajem i udostępnianie pomieszczeń szkolnych (opodatkowanie w zakresie VAT, opodatkowanie pomieszczeń sportowych oraz innych niż sportowe, przykłady rozliczania świadczenia usług wynajmu i udostępniania pomieszczeń szkolnych)
7. Wydzielony Rachunek Dochodów (co powinna zawiera uchwała o utworzeniu WRD przeznaczenie środków zgromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów, ewidencja księgowa środków na wydzielonym rachunku dochodów własnych, jak sporządzić sprawozdanie Rb-34S)
8. Klasyfikacja budżetowa – najczęściej występujące nieprawidłowości w świetle kontroli RIO:
· najczęściej występujące problemy w zakresie paragrafów dochodów (§ 069 „Wpływy z różnych opłat”, § 083 „Wpływy z usług”, § 097 „Wpływy z rożnych dochodów”)
· najczęściej występujące problemy w zakresie paragrafów wydatków (materiały i wyposażenie (§ 421), zakup pomocy dydaktycznych (§ 424), wydatki na wyjazdy służbowe (§ 441 i § 422), jak ujmować koszty szkoleń i konferencji (§ 470), paragrafy inwestycyjne (§ 605 i § 606)– ulepszenie środków trwałych, kwota graniczna 10 000 zł)
9. Inwentaryzacja w jednostkach oświatowych (czy można zmusić nauczyciela do udziału w komisji inwentaryzacyjnej, zakres odpowiedzialności – kto i za co odpowiada, częstotliwość i terminy przeprowadzenia inwentaryzacji, spis z natury jako podstawa metoda inwentaryzacji, potwierdzenie sald, weryfikacja sald, odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie inwentaryzacji)
Redaktor naczelna, INFOR PL S.A.
Absolwentka Wydziału Prawa Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie oraz studiów podyplomowych w zakresie: rachunkowości, prawa Unii Europejskiej i prawa pracy; autorka publikacji z dziedziny finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, szkoleniowiec, redaktor naczelna dwutygodnika "Rachunkowość Budżetowa".
Szkolenie rozpocznie się w dniu 14 maja 2025 r. o godz. 9:00 i zakończą się o godz. 13:00 Szkolenie przeznaczone jest do oglądania na żywo w ustalonych terminach. Osoby, które zapiszą się na szkolenie, dzień przed wydarzeniem otrzymają w osobnym mailu link do udziału. W trakcie szkolenia jest możliwość zadawania pytań, które są zgodne z tematem i nie wymagają konsultacji, wyliczeń oraz sprawdzenia rejestrów. Podczas szkolenia ekspert odpowie na jak największą ich liczbę.
* Informujemy, że przyjmujemy oświadczenia potwierdzające zwolnienie z podatku VAT (udział w szkoleniu jest finansowany ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych w całości zgodnie z treścią art.43 ust.1 pkt 29 lit, c ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług)