W trudniejszych czasach gospodarczych – a z takimi coraz częściej mamy do czynienia – przedsiębiorcy mierzą się nie tylko z problemem niespłacanych należności, ale również z koniecznością pozyskiwania nowych klientów oraz utrzymania relacji z dotychczasowymi kontrahentami. Wszystkie te działania, choć podejmowane z myślą o przetrwaniu lub rozwoju firmy, pociągają za sobą konkretne skutki podatkowe.
Choć temat częściowo poruszony został przy okazji rozliczeń CIT, czwarta część Akademii Podatków w całości poświęcona będzie aspektom podatkowym działań marketingowych, promocyjnych i sprzedażowych – zarówno od strony organizatora, jak i ich beneficjentów.
W praktyce nawet najlepiej zaplanowana akcja reklamowa może zostać zakwestionowana przez organy podatkowe – nie z powodu złej woli, lecz braku odpowiedniego przygotowania i przewidywania skutków fiskalnych. Co więcej, niektóre działania promocyjne mogą powodować negatywne konsekwencje również dla ich odbiorców, jeśli wcześniej nie przeanalizowano obowiązków podatkowych po ich stronie.
Celem tej części Akademii jest przedstawienie:
Pokażemy również, że przy odpowiednim planowaniu, niektóre działania mogą zostać optymalnie ujęte podatkowo, a jednocześnie – co istotne – nie powodują konieczności raportowania schematów podatkowych (MDR), o ile są przeprowadzone w sposób zgodny z przepisami i intencją ustawodawcy.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
Szczegółowy program:
1. Działania reklamowe, promocyjne, reprezentacyjne i sprzedażowe a charakter problemów podatkowych – wprowadzenie
2. Klasyfikacja reklamy i reprezentacji dla celów podatkowych a działalność gospodarcza przedsiębiorców
3. Ogólne zasady ujmowania kosztów podatkowych działań promocyjnych, sprzedażowych, reklamowych i reprezentacyjnych
4. Nieodpłatne świadczenia w ramach działalności marketingowej, promocyjnej i sprzedażowej – konsekwencje podatkowe po stronie organizatora (koszty uzyskania przychodów)
5. Prezenty i inne świadczenia przekazywane w ramach reklamy i reprezentacji a obowiązki podatkowe po stronie przekazującego:
a) Co z tym przychodem?
b) Kiedy, dla kogo i na jakich warunkach ma zastosowanie zwolnienie do 200 zł w PIT?
c) PIT-11 – nie zawsze wymagany
d) Kto najbardziej odczuje skutki braku PIT-11?
e) Konkursy i sprzedaż premiowa – skutki podatkowe w relacjach B2B
6. Pułapki podatkowe przy kompleksowej obsłudze akcji promocyjnych, reklamowych i sprzedażowych
7. Podatkowe implikacje organizacji konkursów i loterii – promocja własna vs. promocja na zlecenie kontrahenta
8. Działania promocyjne skierowane do pracowników kontrahentów
9. Konkursy i akcje promocyjne z wykorzystaniem mediów społecznościowych
10. Prawidłowe tworzenie dokumentacji akcji promocyjnych:
a) Właściwe definiowanie i opisy działań,
b) Niezbędne elementy dokumentacji księgowej dla poszczególnych typów akcji
11. Sponsoring:
a) Sponsoring a sponsorowanie – różnice terminologiczne i podatkowe
b) Sponsoring jako czynność odpłatna
c) Podstawa opodatkowania świadczeń sponsorskich
d) Przychody i koszty w przypadku sponsoringu
e) Dokumentowanie sponsoringu
f) Obowiązki płatnicze sponsora
12. Świadczenia w ramach tzw. „budżetów marketingowych” – rozliczenia i dokumentowanie
13. Wystrój placówek handlowych, stoiska promocyjne, ekspozytory – koszty i podatki
14. Blogi, blogerzy i influencerzy a obowiązki podatkowe
15. Podsumowanie i sesja pytań
Doradca Podatkowy, Kancelaria Doradcy Podatkowego
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, wcześniej kierownik działu windykacji w jednej z największych firm teleinformatycznych. Specjalizuje się w zagadnieniach podatkowych. Autor licznych publikacji, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
Szkolenie rozpocznie się 15.01.2026 r. o godz. 10:00 i zakończy się o godz. 16:00. Szkolenie przeznaczone jest do oglądania na żywo w ustalonych terminach. Osoby, które zapiszą się na szkolenie, dzień przed wydarzeniem otrzymają w osobnym mailu link do udziału. W trakcie szkolenia jest możliwość zadawania pytań, które są zgodne z tematem i nie wymagają konsultacji, wyliczeń oraz sprawdzenia rejestrów. Podczas szkolenia ekspert odpowie na jak największą ich liczbę.
* Informujemy, że przyjmujemy oświadczenia potwierdzające zwolnienie z podatku VAT (udział w szkoleniu jest finansowany ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych w całości zgodnie z treścią art.43 ust.1 pkt 29 lit, c ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług)