Rozpoczynamy dziewiątą edycję Akademii Podatków – cyklu szkoleń, który na przestrzeni lat zyskał uznanie uczestników i stał się rozpoznawalną platformą merytorycznej wymiany wiedzy. Spotkania te cieszą się opinią wartościowych, rzeczowych i prowadzonych w sposób sprzyjający przyswajaniu nawet najbardziej złożonych zagadnień podatkowych.
Akademia Podatków to cztery intensywne sesje szkoleniowe, w trakcie których omawiamy wybrane, aktualne zagadnienia z zakresu VAT, PIT i CIT. Finałowe spotkanie poświęcone jest omówieniu jednego tematu w ujęciu przekrojowym. W tegorocznej edycji skupimy się na opodatkowaniu działań promocyjnych – zagadnieniu istotnym zarówno z perspektywy przedsiębiorców, jak i biur rachunkowych.
Naszym celem jest przekazywanie wiedzy w sposób konkretny, przystępny, ale pozbawiony niepotrzebnego dramatyzowania. Zamiast straszyć zmianami w przepisach – rzetelnie je wyjaśniamy. Każde spotkanie odbywa się według zasady: merytorycznie, rzeczowo i zorientowanie na praktykę.
Szkolenia prowadzi doświadczony ekspert-praktyk, który nie tylko przekazuje wiedzę, ale też aktywnie zachęca uczestników do zadawania pytań i dzielenia się doświadczeniami. Taka forma sprzyja zrozumieniu tematu i utrwaleniu informacji – co potwierdzają liczne opinie uczestników poprzednich edycji.
Akademia Podatków adresowana jest przede wszystkim do osób zawodowo zajmujących się tematyką podatkową – księgowych, doradców podatkowych, pracowników biur rachunkowych oraz działów finansowo-księgowych. Jednocześnie sposób prowadzenia szkoleń pozwala również osobom mniej doświadczonym w tym obszarze na skuteczne przyswojenie materiału.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
Pamiętaj, że program szkoleń będzie na bieżąco aktualizowany o wszystkie wprowadzone zmiany, więc zawsze będziesz na bieżąco!
Tradycyjnie już, pierwszy moduł Akademii Podatków poświęcony jest podatkowi od towarów i usług (VAT). W drugiej połowie roku nie sposób omawiać zagadnień związanych z tym podatkiem bez odniesienia się do nadchodzących zmian, w szczególności obowiązkowego wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).
Dlatego istotna część pierwszego dnia szkolenia zostanie przeznaczona właśnie na omówienie konsekwencji związanych z wdrożeniem KSeF – nie w kontekście technicznego wystawiania faktur ustrukturyzowanych, ale w ujęciu praktycznym: jak planowane zmiany wpłyną na rozliczenia VAT oraz zasady prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości podatkowej.
Jednocześnie pozostajemy otwarci na bieżące zmiany legislacyjne. Jeśli w trakcie przygotowań do szkolenia pojawią się nowe przepisy, istotne interpretacje lub zapowiedzi reform w obszarze VAT – zostaną one ujęte w programie spotkania.
W przypadku gdy nowelizacje okażą się mniej obszerne niż zakładano, przewidujemy również czas na analizę innych aktualnych i problematycznych zagadnień z obszaru VAT, które niezmiennie stanowią ważny element codziennej praktyki księgowych i doradców podatkowych.
Szczegółowy program:
1. Obowiązkowy KSeF – od kiedy? Częściowe odroczenie dla wybranych podatników
2. Cel wdrożenia KSeF – znaczenie faktur ustrukturyzowanych w systemie rozliczeń VAT
3. KSeF w dokumentowaniu czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu VAT w Polsce
4. Fakturowanie w KSeF – obowiązki, uprawnienia, ograniczenia i zakazy
5. Sprzedaż konsumencka – zasady dokumentowania dla celów VAT poza KSeF
6. Doręczenie faktury a KSeF – jakie zasady obowiązują?
7. Daty w fakturze ustrukturyzowanej – szczególna rola daty wystawienia
8. Rozbudowana struktura faktury ustrukturyzowanej – po co tyle pól i dlaczego nie należy się ich obawiać?
9. Załączniki do faktury w KSeF – czy i jak je stosować?
10. Opis przedmiotu świadczenia i kwoty – czy KSeF „weryfikuje” fakturującego?
11. Paragon z NIP (tzw. paragonofaktura) a KSeF – jak wygląda praktyka?
12. Faktury offline – zasady wystawiania i przesyłania do KSeF
13. Refakturowanie usług – istota, opodatkowanie, a zmiany w kontekście KSeF
14. Korekty podstawy opodatkowania – jak przygotować się do nowych zasad po wdrożeniu KSeF
15. KSeF a prawo do odliczenia VAT – co w przypadku opóźnień i naruszenia obowiązku stosowania faktur ustrukturyzowanych?
16. Podatek naliczony – aktualne zasady a możliwe zmiany w związku ze skargą do TSUE
17. Obowiązkowy KSeF a skrócony termin zwrotu nadwyżki VAT – co się zmienia?
18. Nowe zasady prowadzenia ewidencji VAT po wprowadzeniu KSeF
19. Split payment a KSeF – czy nowe przepisy coś zmienią?
20. Zwolnienie podmiotowe w VAT – skutki zmian planowanych na 2026 rok
21. Inne planowane zmiany w przepisach VAT – czego można się spodziewać?
22. Ciekawe bieżące zagadnienia praktyczne w obszarze VAT i KSeF
Znacząca część polskich podatników osiąga dochody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej – zarówno w formie jednoosobowej, jak i w ramach większych struktur zatrudniających pracowników. W każdym z tych przypadków kluczowe znaczenie ma prawidłowe ustalenie podstawy opodatkowania oraz rozliczenie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).
Z uwagi na liczne trudności interpretacyjne i praktyczne w tym obszarze, właśnie tematyce opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej poświęcony zostanie drugi dzień VIII edycji Akademii Podatków.
Podczas szkolenia omówione zostaną wybrane, istotne zagadnienia dotyczące rozliczeń PIT osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą – zarówno jednoosobowo, jak i w formie spółek transparentnych, takich jak spółki cywilne czy spółki jawne.
Zajmiemy się również przypadkami, w których konieczność rozliczenia podatku dochodowego pojawia się po zakończeniu działalności lub w odniesieniu do transakcji, które – na pierwszy rzut oka – mogą wydawać się realizowane poza jej zakresem, a jednak generują obowiązki podatkowe.
Na podstawie praktyki wskazujemy także na liczne problemy dotyczące rozliczania działalności gospodarczej prowadzonej przez małżonków – ten aspekt również znajdzie swoje miejsce w programie.
Jeśli w okresie poprzedzającym szkolenie pojawią się realne i skonkretyzowane propozycje zmian przepisów PIT (zwłaszcza w kontekście zapowiedzi reform na 2026 r.), zostaną one włączone do programu i szczegółowo omówione.
Szczegółowy program:
1. Źródła przychodu w PIT – działalność gospodarcza w różnych formach a opodatkowanie podatkiem dochodowym
2. Relacje B2B a PIT po stronie wykonawcy – ryzyka, interpretacje i rozliczenia
3. Relacje B2B a ryzyka po stronie zlecającego – obowiązki, kontrole i potencjalne sankcje
4. Sprzedaż prywatnych składników majątku czy w ramach działalności gospodarczej? Praktyczne dylematy przedsiębiorców
5. Podróż służbowa przedsiębiorcy w relacji B2B – skutki podatkowe po obu stronach umowy
6. Jednoosobowa działalność gospodarcza a najem prywatny – gdzie kończy się działalność, a zaczyna najem?
7. Leasing w działalności gospodarczej – czy nadal opłacalny? Możliwości optymalizacji w zmieniających się realiach
8. Formy opodatkowania działalności gospodarczej osoby fizycznej – praktyczne porównanie, wady i zalety
9. Formy prowadzenia działalności gospodarczej a sposób opodatkowania – przypomnienie przed wyborami na 2026 rok
10. Przychody w PIT – wybrane i problematyczne zagadnienia z praktyki
11. Metoda kasowa w PIT – przypomnienie zasad i możliwy powrót w 2026 r.?
12. Koszty uzyskania przychodu w PIT – nietypowe i problematyczne przypadki
13. Sprzedaż między małżonkami – skutki podatkowe w PIT
14. Składniki majątku wspólnego wykorzystywane w działalności gospodarczej małżonków – problemy praktyczne
15. Dziedziczenie działalności gospodarczej – skutki w PIT („żona po mężu – mąż po żonie”)
16. Planowane zmiany w PIT od 2026 r. – co już wiadomo, czego się spodziewać?
17. Podsumowanie i sesja pytań
Trzeci część poświęcona będzie zagadnieniom związanym z podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) – daninie, która co do zasady została przewidziana dla działalności o większej skali. W praktyce jednak opodatkowaniu CIT podlegają również mniejsze podmioty – niezależnie od liczby pracowników, poziomu przychodów czy rozmiaru działalności.
W obowiązującym stanie prawnym, jeśli dana forma organizacyjna została objęta zakresem ustawy o CIT – rozliczenie podatku staje się obligatoryjne, bez względu na skalę operacji gospodarczych. Wielkość przychodów czy kosztów co do zasady nie wpływa na sam obowiązek podatkowy, choć w przypadku niektórych kosztów przewidziano odrębne zasady.
Celem tej części Akademii jest usystematyzowanie kluczowych zasad opodatkowania w CIT oraz omówienie praktycznych problemów z zakresu rozliczania przychodów i kosztów podatkowych.
W programie nie zabraknie również tematów takich jak:
Jeśli w chwili realizacji szkolenia znane będą już propozycje zmian w CIT na 2026 r., które przyjmą formę konkretnych projektów legislacyjnych – również one zostaną omówione i poddane analizie.
1. JPK KR i ST od kiedy i dla kogo
2. Ulga na żołnierza WOT i żołnierza aktywnej rezerwy
3. Niemiła niespodzianka podatkowa dla podatników CIT wykorzystujących w działalności samochody osobowe
4. Amortyzacja nieruchomości mieszkalnych, a także inwestycji w obcych nieruchomościach – nieracjonalny zakaz w CIT, istota, cel i aktualna wykładania
5. Przychody w CIT: co jest przychodem i kiedy go rozpoznać. Czy tutaj ustawodawca proponuje metodę kasową?
6. Koszty uzyskania przychodu CIT w świetle aktualnej wykładni
7. Wybrane wyłączenia z KUP
8. Jak rozliczać koszty w czasie – odwieczny problem podatników
9. Podnoszenie kwalifikacji pracowników a ulga CMR
10. Estoński CIT: stosować czy nie – na co trzeba zwrócić szczególną uwagę, kto powinien wystrzegać się tej formy opodatkowania
11. Biuro rachunkowe a rozliczenie podatkowe wobec przewidywanego wprowadzenia obligatoryjnego KSeF – jak do tego należy się przygotować.
12. Inne bieżące zagadnienia
W trudniejszych czasach gospodarczych – a z takimi coraz częściej mamy do czynienia – przedsiębiorcy mierzą się nie tylko z problemem niespłacanych należności, ale również z koniecznością pozyskiwania nowych klientów oraz utrzymania relacji z dotychczasowymi kontrahentami. Wszystkie te działania, choć podejmowane z myślą o przetrwaniu lub rozwoju firmy, pociągają za sobą konkretne skutki podatkowe.
Choć temat częściowo poruszony został przy okazji rozliczeń CIT, czwarta część Akademii Podatków w całości poświęcona będzie aspektom podatkowym działań marketingowych, promocyjnych i sprzedażowych – zarówno od strony organizatora, jak i ich beneficjentów.
W praktyce nawet najlepiej zaplanowana akcja reklamowa może zostać zakwestionowana przez organy podatkowe – nie z powodu złej woli, lecz braku odpowiedniego przygotowania i przewidywania skutków fiskalnych. Co więcej, niektóre działania promocyjne mogą powodować negatywne konsekwencje również dla ich odbiorców, jeśli wcześniej nie przeanalizowano obowiązków podatkowych po ich stronie.
Celem tej części Akademii jest przedstawienie:
Pokażemy również, że przy odpowiednim planowaniu, niektóre działania mogą zostać optymalnie ujęte podatkowo, a jednocześnie – co istotne – nie powodują konieczności raportowania schematów podatkowych (MDR), o ile są przeprowadzone w sposób zgodny z przepisami i intencją ustawodawcy.
Szczegółowy program:
1. Działania reklamowe, promocyjne, reprezentacyjne i sprzedażowe a charakter problemów podatkowych – wprowadzenie
2. Klasyfikacja reklamy i reprezentacji dla celów podatkowych a działalność gospodarcza przedsiębiorców
3. Ogólne zasady ujmowania kosztów podatkowych działań promocyjnych, sprzedażowych, reklamowych i reprezentacyjnych
4. Nieodpłatne świadczenia w ramach działalności marketingowej, promocyjnej i sprzedażowej – konsekwencje podatkowe po stronie organizatora (koszty uzyskania przychodów)
5. Prezenty i inne świadczenia przekazywane w ramach reklamy i reprezentacji a obowiązki podatkowe po stronie przekazującego:
a) Co z tym przychodem?
b) Kiedy, dla kogo i na jakich warunkach ma zastosowanie zwolnienie do 200 zł w PIT?
c) PIT-11 – nie zawsze wymagany
d) Kto najbardziej odczuje skutki braku PIT-11?
e) Konkursy i sprzedaż premiowa – skutki podatkowe w relacjach B2B
6. Pułapki podatkowe przy kompleksowej obsłudze akcji promocyjnych, reklamowych i sprzedażowych
7. Podatkowe implikacje organizacji konkursów i loterii – promocja własna vs. promocja na zlecenie kontrahenta
8. Działania promocyjne skierowane do pracowników kontrahentów
9. Konkursy i akcje promocyjne z wykorzystaniem mediów społecznościowych
10. Prawidłowe tworzenie dokumentacji akcji promocyjnych:
a) Właściwe definiowanie i opisy działań,
b) Niezbędne elementy dokumentacji księgowej dla poszczególnych typów akcji
11. Sponsoring:
a) Sponsoring a sponsorowanie – różnice terminologiczne i podatkowe
b) Sponsoring jako czynność odpłatna
c) Podstawa opodatkowania świadczeń sponsorskich
d) Przychody i koszty w przypadku sponsoringu
e) Dokumentowanie sponsoringu
f) Obowiązki płatnicze sponsora
12. Świadczenia w ramach tzw. „budżetów marketingowych” – rozliczenia i dokumentowanie
13. Wystrój placówek handlowych, stoiska promocyjne, ekspozytory – koszty i podatki
14. Blogi, blogerzy i influencerzy a obowiązki podatkowe
15. Podsumowanie i sesja pytań
Doradca Podatkowy, Kancelaria Doradcy Podatkowego
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, wcześniej kierownik działu windykacji w jednej z największych firm teleinformatycznych. Specjalizuje się w zagadnieniach podatkowych. Autor licznych publikacji, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
Szkolenia rozpoczną się w dniach 8.10; 26.11; 4.12.2025 r. ; 15.01.2026 r. o godz. 10:00 i zakończą się o godz. 16.00. Szkolenia przeznaczone są do oglądania na żywo w ustalonych terminach. Osoby, które zapiszą się na szkolenia, dzień przed wydarzeniem otrzymają w osobnym mailu link do udziału. W trakcie szkoleń jest możliwość zadawania pytań, które są zgodne z tematem i nie wymagają konsultacji, wyliczeń oraz sprawdzenia rejestrów. Podczas szkoleń ekspert odpowie na jak największą ich liczbę.
* Informujemy, że przyjmujemy oświadczenia potwierdzające zwolnienie z podatku VAT (udział w szkoleniu jest finansowany ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych w całości zgodnie z treścią art.43 ust.1 pkt 29 lit, c ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług)