Na mocy art. 10a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina może zapewnić wspólną obsługę jednostek organizacyjnych gminy zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz gminnym instytucjom kultury, a także innym, zaliczanym do sektora finansów publicznych, gminnym osobom prawnym. Centra usług wspólnych na dobre zagościły w naszym systemie prawnym, świadcząc jednostkom obsługiwanym usługi, przede wszystkim w zakresie rachunkowości oraz sprawozdawczości.
W praktyce funkcjonowania CUW-ów pojawia się wiele wątpliwości i niejasności, które prowadzący postara się rozwiać podczas szkolenia. Omówione zostaną m.in. zasady tworzenia CUW-ów, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności zarówno dyrektora CUW, jak i głównego księgowego. Prowadzący odpowie m.in. na pytania: jak powinien być stworzony obieg dokumentów w CUW, kto podpisuje przelewy dotyczące transakcji jednostek obsługiwanych oraz kto powinien przeprowadzić inwentaryzację metodą spisu z natury w jednostkach obsługiwanych.
Szkolenie skierowane jest zarówno do jednostek, które już funkcjonują w systemie centrów usług wspólnych, jak i do tych, przed którymi pojawia się widmo konieczności utworzenia takiego centrum usług wspólnych.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
Szczegółowy program:
1. Zasady tworzenia CUW:
· powołanie CUW,
· podmioty wchodzące w skład CUW,
· formy organizacyjno-prawne.
· zadania CUW.
2. Praktyczne aspekty funkcjonowania CUW:
· obsługa administracyjna, organizacyjna i finansowa,
· obowiązki i zadania kierownika jednostki oraz głównego księgowego.
3. Zakres odpowiedzialności jednostek obsługiwanych oraz jednostki obsługującej:
· odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
· powierzenie obowiązków, kary,
· kontrola zarządcza w CUW.
4. Regulamin organizacyjny CUW:
· postanowienia ogólne,
· zadania i kompetencje pracowników,
· zasady podpisywania pism i decyzji.
5. Polityka rachunkowości i dokumentacja w CUW:
· jeden wspólny dokument czy odrębne dla każdej jednostki?
· zasady obiegu dokumentów,
· instrukcja obiegu dokumentów,
· zasady wystawiania i opisywania faktur,
· jak opisywać paragony?
· przepisy wewnętrzne regulujące gospodarkę finansową w CUW.
6. Sprawozdawczość jednostek obsługiwanych i jednostki obsługującej:
· jak opracować plan finansowy?
· planowanie budżetu i jego przeniesienia w planach finansowych,
· sporządzanie sprawozdań budżetowych,
· sprawozdania w zakresie operacji finansowych.
7. Inwentaryzacja w jednostkach obsługiwanych przez CUW:
· kto ma obowiązek przeprowadzić inwentaryzację?
· skład komisji inwentaryzacyjnej oraz zespołów spisowych,
· odpowiedzialność za inwentaryzację – rola kierownika CUW i kierowników jednostek obsługiwanych,
· obowiązki związane z rozliczeniem inwentaryzacji.
Redaktor naczelna, INFOR PL S.A.
Absolwentka Wydziału Prawa Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie oraz studiów podyplomowych w zakresie: rachunkowości, prawa Unii Europejskiej i prawa pracy; autorka publikacji z dziedziny finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, szkoleniowiec, redaktor naczelna dwutygodnika "Rachunkowość Budżetowa".
Szkolenie rozpocznie się w dniu 8 października 2025 r. o godz. 9:00 i zakończy się o godz. 14.00. Szkolenie przeznaczone jest do oglądania na żywo w ustalonych terminach. Osoby, które zapiszą się na szkolenie, dzień przed wydarzeniem otrzymają w osobnym mailu link do udziału. W trakcie szkolenia jest możliwość zadawania pytań, które są zgodne z tematem i nie wymagają konsultacji, wyliczeń oraz sprawdzenia rejestrów. Podczas szkolenia ekspert odpowie na jak największą ich liczbę.
* Informujemy, że przyjmujemy oświadczenia potwierdzające zwolnienie z podatku VAT (udział w szkoleniu jest finansowany ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych w całości zgodnie z treścią art.43 ust.1 pkt 29 lit, c ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług)