Przegląd najważniejszych zmian w podatku VAT i ich wpływ na organizację pracy w księgowości
- SLIM VAT zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2021 r. – prawdziwe uproszczenie, czy powstanie nowych problemów?
- Faktury korygujące „in minus” i „in plus” po nowelizacji jak sobie zorganizować pracę, żeby nie zwariować
- Co to jest „dokumentacja uzgodniona z nabywcą określająca warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej” i kiedy jest ona naprawdę niezbędna
- Kiedy księgowanie faktur korygujących będzie się odbywało pod datą wystawienia faktury korygującej, a kiedy nie – analiza przypadków
- Co oznaczają wprowadzone zamiany dla nabywców otrzymujących faktury korygujące „in minus”, kiedy wymagają one korekty poprzednich okresów rozliczeniowych i jak tej korekcie zapobiegać
- Ułatwienia dla eksporterów – wydłużenie terminu na wywóz towarów dla zachowania stawki 0% przy opodatkowaniu zaliczek z tytułu eksportu towarów.
- Wspólne kursy wymiany walut – dodanie opcjonalnego dla podatników rozwiązania o możliwości stosowania do określenia podstawy opodatkowania wyrażonej w walucie obcej przeliczania na złote zgodnie z zasadami przeliczania przychodu wynikającymi z przepisów o podatku dochodowym. Czy to uproszczenie?
- Wydłużenie terminu do odliczenia VAT naliczonego
- Wprowadzenie możliwości odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług noclegowych w ściśle określonych sytuacjach
- Podwyższenie limitu na nieewidencjonowane prezenty małej wartości
- Ewidencjonowanie i raportowanie podatku VAT w formie JPK_V7:
- Kluczowe aspekty raportowania sprzedaży (chronologia wpisów, prezentacja NIP nabywcy)
- Raportowanie typów dokumentów RO-WEW-FP
- Raportowanie kodów GTU
- Raportowanie kodów procedur
- Raportowania zakupów
- Zmiany w raportowaniu JPK_V7 oraz problematyka po nowelizacji JPK_V7
- Doprecyzowanie w oznaczaniu kodów GTU (01 - alkohol, 02, 03 - oleje opałowe, 07- części samochodowe, 09 - wyroby medyczne, 10 – nieruchomości, 12- usługi niematerialne),
- Zmiany w zakresie raportowania faktur uproszczonych (FP)
- Zmiany polegające na możliwości zbiorczego raportowania niektórych dokumentów
- Korekty podatku naliczonego (WEW)
- Zmiany w raportowaniu transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi (TP)
- Zmiany w raportowaniu mechanizmu podzielonej płatności (MPP)
- Mechanizm podzielonej płatności w 2021r. z uwzględnieniem wprowadzonych zmian
- Obowiązkowy a dobrowolny MPP – warunki i obowiązek stosowania
- Wartość faktury czy wartość transakcji dla obowiązkowego MPP?
- Faktury zaliczkowe i faktury korygujące – jak rozliczać i jak oznaczać na potrzeby MPP?
- Potrącenia i kompensaty a MPP
- Kiedy oznaczać transakcje kodem MPP w JPK_V7
- E-faktura i Krajowy System elektronicznego Fakturowania (KSeF) – od 1.10.2021:
- Co to jest ustrukturyzowana faktura i czym się różni od faktury elektronicznej
- Jak będziemy wystawiać e-faktury?
- Jak będziemy wysyłać e-faktury?
- Etapy wdrażania e-faktur i warunki ich stosowania
- Korzyści ze stosowania e-faktur.
- SLIM VAT II – od 1.10.2021 r.
- Rezygnacja z konieczności rozliczenia podatku należnego z tytułu importu usług w tzw. szyku rozwartym (po terminie 3 miesięcy),
- Dostosowanie przepisów ustawy o VAT do orzeczenia TSUE w sprawie ulgi na złe długi,
- Łatwiejszy wybór opcji opodatkowania w obrocie nieruchomościami,
- Wydłużenie terminu na złożenie informacji VAT-26)
- Dalsze zmiany dotyczące fakturowania, w tym w zakresie faktur korygujących,
- Likwidacja duplikatu faktury
- Zmiany zakresie odliczenia VAT naliczonego,
- Pytania i problemy uczestników szkolenia
W trakcie szkolenia przewidujemy 2 przerwy: