Redaktor naczelna, INFOR PL S.A.
Absolwentka Wydziału Prawa Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie oraz studiów podyplomowych w zakresie: rachunkowości, prawa Unii Europejskiej i prawa pracy; autorka publikacji z dziedziny finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, szkoleniowiec, redaktor naczelna dwutygodnika "Rachunkowość Budżetowa".
Odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych odnosi się do konsekwencji prawnych, jakie ponoszą osoby, które działają na szkodę finansów publicznych lub nie przestrzegają zasad i przepisów dotyczących zarządzania finansami publicznymi. Podczas szkolenia omówione zostaną czyny, które mogą stać się powodem postawienia konkretnej osoby w stan odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Prowadząca opowie także o tym, kiedy można takiej odpowiedzialności uniknąć oraz o karach, jakie ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych przewiduje dla osób, wobec których taka odpowiedzialność zostanie orzeczona.
9.00 Rozpoczęcie szkolenia
14.00 Zakończenie szkolenia
Część trzecia Akademii Budżetowej poświęcona jest zagadnieniom związanym z przeprowadzeniem inwentaryzacji rocznej w jednostce. Podczas szkolenia omówimy terminy przeprowadzania inwentaryzacji oraz metody inwentaryzacji w odniesieniu do odpowiednich składników majątku. Wskażemy także, jak przygotować jednostkę do spisu z natury, a także, kto może a kto nie powinien być członkiem komisji inwentaryzacyjnej. Ostania część szkolenie będzie poświęcona na rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych – niedoborów i nadwyżek.
9.00 Rozpoczęcie szkolenia
14.00 Zakończenie szkolenia
Środki trwałe to – zgodnie z definicją zawartą w ustawie o rachunkowości – rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Definicja środków trwałych dla jednostek sektora finansów publicznych jest szersza – jaka? O tym opowiemy podczas naszego spotkania. Ponadto omówimy, w jaki sposób tworzyć i znakować obiekty inwentarzowe oraz wyjaśnimy, czy jednostki sektora finansów publicznych mogą korzystać z KSR nr 11, a jeżeli tak to w jakim zakresie. Jednym z najistotniejszych elementów szkolenia będzie temat likwidacji środków trwałych wraz z omówieniem instrukcji gospodarowania majątkiem trwałym w przedmiotowym zakresie.
9.00 Rozpoczęcie szkolenia
14.00 Zakończenie szkolenia
Zastosowanie odpowiedniej podziałki klasyfikacji budżetowej – zarówno paragrafów dochodów, jak i wydatków – jest codziennym problemem wszystkich służb księgowo-finansowych jednostek sektora finansów publicznych. Podczas szkolenia postaramy się odpowiedzieć na najczęściej występujące pytania i wątpliwości związane ze stosowaniem klasyfikacji budżetowej, dotyczące wydatków na zakup materiałów, środków żywności oraz materiałów dydaktycznych i książek. Wyjaśnimy, w jaki sposób należy ujmować wydatki na pomoc obywatelom Ukrainy w tzw. paragrafach ukraińskich. Wskażemy także terminy wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej oraz zmiany, które zostały wprowadzone przedmiotowym rozporządzeniem.
9.00 Rozpoczęcie szkolenia
Część I
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej
Część II
Nieprawidłowości w zakresie paragrafów dochodów i wydatków w świetle stanowisk RIO
Część III
Paragrafy ukraińskie
14.00 Zakończenie szkolenia
Podczas szkolenia zostaną omówione problemy, z którymi w swojej codziennej pracy spotykają się pracownicy działów księgowości jednostek oświatowych. Poruszona zostanie problematyka związana z licznymi programami rządowymi przeznaczonymi dla tego właśnie sektora. Ekspert omówi zasady pozyskiwania, rozliczania i księgowania środków pochodzących m.in. z Programu Laboratoria Przyszłości oraz Poznaj Polskę. Druga część spotkania zostanie przeznaczona na omówienie problematyki rozliczania posiłków w szkole oraz opłat za najem powierzchni. W tej części wskażemy także zasady opodatkowania tego typu działalności podatkiem od towarów i usług (VAT). Jednostki oświatowe, szkoły i przedszkola codziennie borykają się z problematyką klasyfikacji budżetowej. Podczas szkolenia pomożemy dobrać odpowiedni paragraf do konkretnego dochodu bądź wydatku, w oparciu o najczęściej występujące problemy w tym zakresie, a także o bieżące orzecznictwo regionalnych izb obrachunkowych.
Ostatnia część szkolenia poświęcona zostanie środkom trwałym oraz podstawowym zasadom ich inwentaryzacji.
Program szkolenia
· najczęściej występujące problemy w zakresie paragrafów dochodów (§ 069 wpływy z różnych opłat, § 083 wpływy z usług, § 097 wpływy z rożnych dochodów)
· najczęściej występujące problemy w zakresie paragrafów wydatków (materiały i wyposażenie (§ 421), zakup pomocy dydaktycznych (§ 424), wydatki na wyjazdy służbowe (§ 441 i § 422), jak ujmować koszty szkoleń i konferencji (§ 470), paragrafy inwestycyjne (§ 605 i § 606) – ulepszenie środków trwałych, kwota graniczna 10 tys. zł)
Dnia 22 stycznia 2022 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Głównym celem tego aktu prawnego było wprowadzenie obowiązku składania sprawozdań budżetowych w formie elektronicznej. Wprowadzono także nowe sprawozdanie Rb-34 oraz zmieniono wzory i zasady sporządzania sprawozdania Rb-27S, Rb-30S. Część zapisów zacznie obowiązywać dopiero od roku 2023. Podczas szkolenia wskażemy harmonogram wejścia w życie poszczególnych zapisów rozporządzenia o kalsyfiakcji budżetowej. Omówimy także najczęściej pojawiające się wątpliwości i niejasności dotyczące składania przedmiotowych sprawozdań.
W programie:
Część trzecia „Akademii budżetowej” poświęcona jest zagadnieniom związanym z przeprowadzeniem inwentaryzacji rocznej w jednostce. Podczas szkolenia omówimy terminy przeprowadzania inwentaryzacji oraz metody inwentaryzacji w odniesieniu do odpowiednich składników majątku. Wskażemy także jak przygotować jednostkę do spisu z natury, a także kto może a kto nie powinien być członkiem komisji inwentaryzacyjnej. Ostania część szkolenie będzie poświęcona na rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych – niedoborów i nadwyżek.
W programie:
1. Inwentaryzacja w jednostkach budżetowych – podstawy przeprowadzenia:
2. Częstotliwość i terminy przeprowadzenia inwentaryzacji:
3. Kolejne etapy działań związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji:
4. Zagadnienia problemowe:
5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie inwentaryzacji.
6. Jak sprawdzić czy komisja dokonała inwentaryzacji rzetelnie i we właściwy sposób.
7. Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych:
Zastosowanie odpowiedniej podziałki klasyfikacji budżetowej – zarówno paragrafów dochodów, jak i wydatków – jest codziennym problemem wszystkich służb księgowo-finansowych jednostek sektora finansów publicznych. Podczas szkolenie postaramy się odpowiedzieć na te najczęściej występujące pytania i wątpliwości związane ze stosowaniem klasyfikacji budżetowej dotyczące wydatków na zakup materiałów, środków żywności oraz materiałów dydaktycznych i książek. Wyjaśnimy czym jest SMUP oraz jak system ten wpływa na klasyfikowanie wydatków w JST. Wskażemy także terminy wejścia w życie znowelizowanego rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej.
W programie:
Środki trwałe to – zgodnie z definicją zawartą w ustawie o rachunkowości – rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Definicja środków trwałych dla jednostek sektora finansów publicznych jest szersza – jaka? O tym opowiemy podczas naszego spotkania. Ponadto omówimy w jaki sposób tworzyć i znakować obiekty inwentarzowe, wyjaśnimy czy jednostki sektora finansów publicznych mogą korzystać z KSR nr 11, a jeżeli tak to w jakim zakresie. Jednym z najistotniejszych elementów szkolenia będzie temat – likwidacji środków trwałych wraz z omówieniem instrukcji gospodarowania majątkiem trwałych w przedmiotowym zakresie.
W programie:
W jakim celu przeprowadza się inwentaryzację
Zakres odpowiedzialności – kto i za co odpowiada
Metody inwentaryzacji:
W jakich terminach i sytuacjach należy przeprowadzać inwentaryzację
Czy 15 stycznia to ostateczny termin na rozliczenie inwentaryzacji
W jakich sytuacjach można przeprowadzać inwentaryzację co 4 lata
Co oznacza termin „teren strzeżony”
Co grozi za niedochowanie terminu inwentaryzacji
Czynności przedinwentaryzacyjne (powołanie komisji, plan inwentaryzacyjny, instrukcja inwentaryzacyjna)
Ustalenie stanu rzeczywistego – przeprowadzenie inwentaryzacji
Porównanie stanu rzeczywistego z ewidencją bilansową
Wyjaśnienie i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych
Jak inwentaryzować zobowiązania
Czy dopuszczalne jest "milczące potwierdzenie salda"
Jakie czynności podjąć gdy kontrahent nie odesłał „potwierdzenia salda”
Czy należy potwierdzać salda zerowe
Czy potwierdzenie sald należności może odbywać się drogą e-mailową
W jaki sposób inwentaryzować grunt oddany w trwały zarząd
Czy paliwo w bakach samochodów podlega rocznej inwentaryzacji
Czy materiały biurowe (np. papier do kserokopiarki) należy inwentaryzować – jeżeli tak, to jaką metodę stosować?
Inwentaryzacja materiałów bibliotecznych
Jak bezpiecznie dokonywać inwentaryzacji metodą spisu z natury w dobie epidemii COVID-19
Różnice inwentaryzacyjne - niedobory i nadwyżki (zawinione i niezawinione)
Przyczyny powstania różnić inwentaryzacyjnych
Kiedy rozliczać w księgach różnice inwentaryzacyjne
Wycena ujawnionych podczas inwentaryzacji niedoborów i nadwyżek
Ewidencja księgowa rozliczania różnic inwentaryzacyjnych (niedobór w pozostałych środkach trwałych, niedobór gotówki w kasie, nadwyżka w środkach trwałych, niedobór zawiniony w środkach trwałych dochodzonych na drodze sądowej)
Sprawozdawczość budżetowa – najczęściej popełniane błędy w świetle kontroli RIO
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych – co zmienia nowe rozporządzenie
W trakcie szkolenia przewidujemy dwie 20 minutowe przerwy.