Akademia Budżetowa 2025 to cykl 4 szkoleń skierowanych do osób zajmujących się rachunkowością oraz finansami w jednostkach sektora finansów publicznych, m.in. w szkołach, przedszkolach, centrach usług wspólnych, ośrodkach pomocy społecznej, gminach i powiatach, zatrudnionych na stanowiskach księgowych, inspektorów, referentów, sekretarzy oraz innych specjalistów.
W ramach Akademii przybliżone zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu rachunkowości oraz sprawozdawczości obowiązujące w 2025 roku i planowane na 2026 rok. Uczestnicy zapoznają się z najnowszymi regulacjami z zakresu klasyfikacji budżetowej, będą mogli uporządkować swoją wiedzę w zakresie środków trwałych, a także przeprowadzania inwentaryzacji, ze szczególnym uwzględnieniem spisu z natury. Ostatnim z zaplanowanych tematów będzie KSeF.
Uwaga! Programy szkoleń będą na bieżąco aktualizowane o wszystkie wprowadzane zmiany!
Korzyści z udziału w szkoleniu:
Szczegółowy program:
Część I
Nieprawidłowości w zakresie paragrafów dochodów i wydatków w świetle stanowisk RIO
Najczęściej występujące problemy i nieprawidłowości w zakresie paragrafów dochodów:
· klasyfikacja odsetek (§ 090, § 091, § 092),
· dochody z tytułu kar (§ 057, § 058 a § 095),
· dochody majątkowe (§ 077, § 078, § 087),
· wpływy z różnych opłat (zasady zastosowania § 069 i § 097),
· pozostałe dochody klasyfikowane w § 063, § 064, § 094, § 291, § 295, § 666 i § 669.
Część II
Najczęściej występujące problemy i nieprawidłowości w zakresie paragrafów wydatków:
· wydatki osobowe niezaliczane do wynagrodzeń (zakup okularów korygujących, wypłata na start dla nauczyciela, wydatki z tytułu BHP), wynagrodzenia bezosobowe,
· nagrody konkursowe (klasyfikacja kosztów dotyczących nagród, definicja konkursu, zakup nagród rzeczowych),
· materiały i wyposażenie (zasady stosowania § 421 i § 606; zakup części do naprawy środka trwałego),
· zakup środków żywności (wsad do kotła, zakup środków żywności do sekretariatu, zakup artykułów spożywczych serwowanych podczas szkolenia, catering, właściwe użycie paragrafów: 421, 421, 430),
· zakup środków dydaktycznych i książek (co to jest pomoc dydaktyczna, prenumerata czasopism w szkole, kiedy wydatek w przedszkolu jest zakupem środków dydaktycznych),
· usługi remontowe (remont a ulepszenie środka trwałego – § 427 czy § 605, konserwacja, remont, naprawa a przegląd środka trwałego),
· usługi pozostałe (zakup znaczków, zakup pieczątek, dorobienie klucza, czasopisma elektroniczne, dostęp do serwisów internetowych, odprowadzanie ścieków i wywóz odpadów),
· usługi tłumaczenia, ekspertyzy, analizy, opinie (§ 438, § 439, § 417),
· podróże krajowe i zagraniczne (§ 441, § 442),
· różne opłaty i składki (abonament RTV, opłata za zajęcie pasa drogowego),
· szkolenia (§ 455, § 470),
· wydatki inwestycyjne i wydatki na zakupy inwestycyjne (§ 605, § 606).
Jak klasyfikować wydatki z faktur z wieloma pozycjami (naprawa kserokopiarki, naprawa samochodu służbowego)?
Część III
Paragrafy ukraińskie
W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej ująć wydatki przeznaczone na pomoc obywatelom Ukrainy (wydatki na zakup usług – § 437 czy § 486, pomoce dydaktyczne – § 435 czy § 486, wynagrodzenia dla nauczycieli i pochodne od wynagrodzeń, co należy księgować do – § 486)?
Szczegółowy program:
1. Przedmiot inwentaryzacji – pojęcie środków trwałych i ich struktura:
· pojęcie środka trwałego wg ustawy o rachunkowości;
· krajowy Standard Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" jako pomoc w określaniu przedmiotu inwentaryzacji (zakresu obiektu środka trwałego).
2. Obiekt inwentarzowy środka trwałego:
· pojedynczy obiekt inwentarzowy,
· zbiorczy obiekt inwentarzowy,
· sieciowe środki trwałe.
3. Inwentaryzacja – podstawy prawne.
4. Rodzaje inwentaryzacji, w tym m.in.:
· inwentaryzacja pełna,
· inwentaryzacja ciągła,
· inwentaryzacja kontrolna,
· inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza,
· metoda porównania dokumentów.
5. Specyfika poszczególnych rodzajów inwentaryzacji:
· przedmiot inwentaryzacji,
· bieżąca ewidencja ilościowo-wartościowa aktywów objętych inwentaryzacją,
· regulacje wewnętrzne w zakresie inwentaryzacji normujące szczegółowo przebieg inwentaryzacji,
· podział jednostki na pola spisowe,
· harmonogram spisu,
· zasady prowadzenia spisu z natury przy inwentaryzacji ciągłej.
6. Organizacja inwentaryzacji doraźnej, ciągłej, zdawczo-odbiorczej drogą porównania z odpowiednimi dokumentami:
· zadania komórki inwentaryzacyjnej,
· zadania komisji inwentaryzacyjnej,
· zadania zespołu spisowego.
7. Dokumentacja inwentaryzacji doraźnej, ciągłej, zdawczo-odbiorczej drogą porównania z odpowiednimi dokumentami:
· plan inwentaryzacji,
· zarządzenie o przeprowadzeniu inwentaryzacji,
· harmonogram prac inwentaryzacyjnych,
· arkusz spisu z natury,
· protokół inwentaryzacji kasy,
· oświadczenie osoby materialnie odpowiedzialnej składane przed inwentaryzacją,
· oświadczenie osoby materialnie odpowiedzialnej składane po rozliczeniu inwentaryzacji,
· sprawozdanie kontroli inwentaryzacji,
· sprawozdanie z inwentaryzacji zakończonej i rozliczonej,
· decyzja poinwentaryzacyjna.
8. Stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów:
· terminy i częstotliwość obowiązkowej inwentaryzacji zapasów (w tym zasady przeprowadzania inwentaryzacji okresowych i ciągłych),
· dobre praktyki oraz wskazówki sprzyjające prawidłowej i sprawnej inwentaryzacji zapasów,
· odpowiednie stosowanie regulacji stanowiska również do inwentaryzacji metodą spisu z natury innych składników majątkowych (np. środków trwałych, gotówki w kasie),
· przygotowanie, przeprowadzenie, rozliczenie i udokumentowanie spisu z natury.
9. Rozliczenie inwentaryzacji doraźnej, ciągłej, zdawczo-odbiorczej – ewidencja różnic inwentaryzacyjnych.
10. Inne metody i terminy inwentaryzacji:
· metoda spisu z natury (etapy, organizacja, przeprowadzenie, rozliczenie),
· metoda uzgadniania salda,
· metoda weryfikacji.
11. Odpowiedzialność za inwentaryzację:
· odpowiedzialność kierownika za przeprowadzenie inwentaryzacji metodą spisu z natury,
· odpowiedzialność materialna pracowników,
· odpowiedzialność za inwentaryzację.
12. Zagadnienia problemowe:
· inwentaryzacja metodą porównania dokumentacji na terenie strzeżonym – jak często przeprowadzać,
· inwentaryzacja paliwa w samochodach,
· czy inwentaryzacja w zdawczo-odbiorcza może zastąpić inwentaryzację na koniec roku,
· czy osoba odchodząca na emeryturę ma obowiązek uczestniczenia w inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej,
· kto inicjuje inwentaryzację zdawczo-odbiorczą,
· czy jest obowiązek prowadzenia inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej,
· kiedy można stosować inwentaryzację ciągłą.
13. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
Szczegółowy program:
1. Podstawowe zasady ewidencji środków trwałych w jednostkach budżetowych:
• pojęcie środka trwałego,
• zasady ewidencji w księgach rachunkowych,
• zasady ewidencji w systemie finansowo-księgowym jednostki budżetowej.
2. Zakupy, przekazania, darowizny i inne przychody do środków trwałych:
• zasady przyjmowania, ewidencjonowania i rozliczania w systemie księgowym.
3. Amortyzacja środków trwałych:
• zasady ustalania i rozliczania amortyzacji,
• okresy amortyzacyjne.
4. Sprzedaż i likwidacja środków trwałych:
• zasady wycofywania, sprzedaży i likwidacji środków trwałych w jednostkach budżetowych,
• rozliczanie różnic w wyniku sprzedaży lub likwidacji środka trwałego.
5. Przesunięcia środków trwałych:
• zasady przesunięć środków trwałych między jednostkami i komórkami organizacyjnymi.
6. Analiza wstępna oraz ewidencja zmiany wartości środków trwałych.
Szczegółowy program:
1. Założenia KSeF:
• formy, w jakich mogą występować faktury w obiegu gospodarczym,
• definicje związane z KSeF,
• numer identyfikujący fakturę.
2. Narzędzia umożliwiające korzystanie z KSeF:
• aplikacja podatnika.
• aakres stosowania KSeF w jednostce.
3. Kary za niestosowanie KSeF.
4. Faktury korygujące w KSeF.
5. Przechowywanie faktur w KSeF.
6. Proces wystawiania faktur w KSeF:
• moment wystawienia faktury w KSeF.
• dokumenty niewystawiane w KSeF (załączniki, specyfikacje).
• otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych w systemie KSeF.
• moment otrzymania faktury w systemie KSeF.
7. Dostęp do systemu KSeF:
• rodzaje uprawnień.
• zarządzanie uprawnieniami.
• uwierzytelnianie w systemie.
8. Ogólny układ faktury w systemie KSeF.
9. System KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych:
• problem otrzymywania faktur „na jeden numer NIP”.
• uprawnienia ograniczone dla JST identyfikujące jednostkę w systemie KSeF.
• problem identyfikacji jednostki w systemie KSeF.
• procedura określania jednostek otrzymujących faktury w systemie wykorzystywanym przez JST.
10. Wdrożenie systemu w jednostce sektora finansów publicznych:
• dostosowanie systemów informatycznych.
• wprowadzenie nowych systemów do obsługi załączników do faktur.
11. Nowy obieg dokumentów:
• akceptacja wstępna – sprawdzenie zgodności operacji z planem finansowym.
• dekretacja dokumentu w systemie KSeF.
• stwierdzenie prawidłowości i kompletności dokumentu w systemie KSeF.
• umowy z kontrahentami w zakresie obrotu fakturami w systemie KSeF.
12. Aktualizacja przyjętych zasad (polityki) rachunkowości:
• obowiązek przechowywania dokumentów księgowych.
• przechowywanie dokumentów w formie zdematerializowanej.
• zmiana polityki rachunkowości w zakresie systemu KSeF.
13. Instrukcja w zakresie przygotowania procesu wdrożenia KSeF – wzór.
Redaktor naczelna, INFOR PL S.A.
Absolwentka Wydziału Prawa Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie oraz studiów podyplomowych w zakresie: rachunkowości, prawa Unii Europejskiej i prawa pracy; autorka publikacji z dziedziny finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, szkoleniowiec, redaktor naczelna dwutygodnika "Rachunkowość Budżetowa".
Ekonomista, certyfikowany księgowy
Ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie w zakresie finansów publicznych, praktyk specjalizujący się w zagadnieniach rachunkowości budżetowej. Ukończył studia podyplomowe z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp. Szkoleniowiec, wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu finansów i rachunkowości JST, autor i współautor kilkunastu publikacji książkowych oraz licznych publikacji z obszaru rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych.
Szkolenia rozpoczną się w dniach 11.09.2025, 09.10.2025, 14.11.2025 i 4.12.2025 o godz. 9:00 i zakończą się o godz. 14.00. Szkolenia przeznaczone jest do oglądania na żywo w ustalonych terminach. Osoby, które zapiszą się na szkolenie, dzień przed wydarzeniem otrzymają w osobnym mailu link do udziału. W trakcie szkoleń jest możliwość zadawania pytań, które są zgodne z tematem i nie wymagają konsultacji, wyliczeń oraz sprawdzenia rejestrów. Podczas szkoleń eksperci odpowiedzą na jak największą ich liczbę.
* Informujemy, że przyjmujemy oświadczenia potwierdzające zwolnienie z podatku VAT (udział w szkoleniu jest finansowany ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych w całości zgodnie z treścią art.43 ust.1 pkt 29 lit, c ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług)