Akademia Budżetowa 2025- Edycja 4

Szkolenie rozpocznie się za:
Dni
Godziny
Minuty
Sekundy
Wydarzenie już się odbyło

Akademia Budżetowa 2025 to cykl 4 szkoleń skierowanych do osób zajmujących się rachunkowością oraz finansami w jednostkach sektora finansów publicznych, m.in. w szkołach, przedszkolach, centrach usług wspólnych, ośrodkach pomocy społecznej, gminach i powiatach, zatrudnionych na stanowiskach księgowych, inspektorów, referentów, sekretarzy oraz innych specjalistów.

W ramach Akademii przybliżone zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu rachunkowości oraz sprawozdawczości obowiązujące w 2025 roku i planowane na 2026 rok. Uczestnicy zapoznają się z najnowszymi regulacjami z zakresu klasyfikacji budżetowej, będą mogli uporządkować swoją wiedzę w zakresie środków trwałych, a także przeprowadzania inwentaryzacji, ze szczególnym uwzględnieniem spisu z natury. Ostatnim z zaplanowanych tematów będzie KSeF.

Uwaga! Programy szkoleń będą na bieżąco aktualizowane o wszystkie wprowadzane zmiany!

Korzyści z udziału w szkoleniu:

  • Zdobędziesz praktyczne umiejętności z zakresu rachunkowości oraz sprawozdawczości obowiązujące w 2025 roku i planowane na 2026 rok.
  • Będziesz mieć możliwość zadania pytań ekspertowi oraz wymiany doświadczeń z innymi profesjonalistami z branży.
  • Uzyskasz imienny certyfikat potwierdzający nowe umiejętności i kwalifikacje zawodowe.
  • Otrzymasz dostęp do nagrania szkolenia oraz materiały szkoleniowe zawierające cały zakres omawianej tematyki.
  • Uzyskasz bezpłatny 30-dniowy dostęp do wydania cyfrowego Dziennika Gazety Prawnej!

Program

Klasyfikacja budżetowa w 2025 r. - 11.09.2025 r.

Szczegółowy program:

 

Część I

Nieprawidłowości w zakresie paragrafów dochodów i wydatków w świetle stanowisk RIO

Najczęściej występujące problemy i nieprawidłowości w zakresie paragrafów dochodów:

·     klasyfikacja odsetek (§ 090, § 091, § 092),

·     dochody z tytułu kar (§ 057, § 058 a § 095),

·     dochody majątkowe (§ 077, § 078, § 087),

·     wpływy z różnych opłat (zasady zastosowania § 069 i § 097),

·     pozostałe dochody klasyfikowane w § 063, § 064, § 094, § 291, § 295, § 666 i § 669.

 

Część II

Najczęściej występujące problemy i nieprawidłowości w zakresie paragrafów wydatków:

·    wydatki osobowe niezaliczane do wynagrodzeń (zakup okularów korygujących, wypłata na start dla nauczyciela, wydatki z tytułu BHP), wynagrodzenia bezosobowe,

·    nagrody konkursowe (klasyfikacja kosztów dotyczących nagród, definicja konkursu, zakup nagród rzeczowych),

·    materiały i wyposażenie (zasady stosowania § 421 i § 606; zakup części do naprawy środka trwałego),

·    zakup środków żywności (wsad do kotła, zakup środków żywności do sekretariatu, zakup artykułów spożywczych serwowanych podczas szkolenia, catering, właściwe użycie paragrafów: 421, 421, 430),

·    zakup środków dydaktycznych i książek (co to jest pomoc dydaktyczna, prenumerata czasopism w szkole, kiedy wydatek w przedszkolu jest zakupem środków dydaktycznych),

·    usługi remontowe (remont a ulepszenie środka trwałego – § 427 czy § 605, konserwacja, remont, naprawa a przegląd środka trwałego),

·    usługi pozostałe (zakup znaczków, zakup pieczątek, dorobienie klucza, czasopisma elektroniczne, dostęp do serwisów internetowych, odprowadzanie ścieków i wywóz odpadów),

·    usługi tłumaczenia, ekspertyzy, analizy, opinie (§ 438, § 439, § 417),

·    podróże krajowe i zagraniczne (§ 441, § 442),

·    różne opłaty i składki (abonament RTV, opłata za zajęcie pasa drogowego),

·    szkolenia (§ 455, § 470),

·    wydatki inwestycyjne i wydatki na zakupy inwestycyjne (§ 605, § 606).

Jak klasyfikować wydatki z faktur z wieloma pozycjami (naprawa kserokopiarki, naprawa samochodu służbowego)?

 

Część III

Paragrafy ukraińskie

W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej ująć wydatki przeznaczone na pomoc obywatelom Ukrainy (wydatki na zakup usług – § 437 czy § 486, pomoce dydaktyczne – § 435 czy § 486, wynagrodzenia dla nauczycieli i pochodne od wynagrodzeń, co należy księgować do – § 486)?

 

Inwentaryzacja okresowa w praktyce - 9.10.2025 r.

Szczegółowy program:

 

1.  Przedmiot inwentaryzacji – pojęcie środków trwałych i ich struktura:

·     pojęcie środka trwałego wg ustawy o rachunkowości;

·     krajowy Standard Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" jako pomoc w określaniu przedmiotu inwentaryzacji (zakresu obiektu środka trwałego).

2.  Obiekt inwentarzowy środka trwałego:

·     pojedynczy obiekt inwentarzowy,

·     zbiorczy obiekt inwentarzowy,

·     sieciowe środki trwałe.

3.  Inwentaryzacja – podstawy prawne.

4.  Rodzaje inwentaryzacji, w tym m.in.:

·     inwentaryzacja pełna,

·     inwentaryzacja ciągła,

·     inwentaryzacja kontrolna,

·     inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza,

·     metoda porównania dokumentów.

5.  Specyfika poszczególnych rodzajów inwentaryzacji:

·     przedmiot inwentaryzacji,

·     bieżąca ewidencja ilościowo-wartościowa aktywów objętych inwentaryzacją,

·     regulacje wewnętrzne w zakresie inwentaryzacji normujące szczegółowo przebieg inwentaryzacji,

·     podział jednostki na pola spisowe,

·     harmonogram spisu,

·     zasady prowadzenia spisu z natury przy inwentaryzacji ciągłej.

6.  Organizacja inwentaryzacji doraźnej, ciągłej, zdawczo-odbiorczej drogą porównania z odpowiednimi dokumentami:

·     zadania komórki inwentaryzacyjnej,

·     zadania komisji inwentaryzacyjnej,

·     zadania zespołu spisowego.

7.  Dokumentacja inwentaryzacji doraźnej, ciągłej, zdawczo-odbiorczej drogą porównania z odpowiednimi dokumentami:

·     plan inwentaryzacji,

·     zarządzenie o przeprowadzeniu inwentaryzacji,

·     harmonogram prac inwentaryzacyjnych,

·     arkusz spisu z natury,

·     protokół inwentaryzacji kasy,

·     oświadczenie osoby materialnie odpowiedzialnej składane przed inwentaryzacją,

·     oświadczenie osoby materialnie odpowiedzialnej składane po rozliczeniu inwentaryzacji,

·     sprawozdanie kontroli inwentaryzacji,

·     sprawozdanie z inwentaryzacji zakończonej i rozliczonej,

·     decyzja poinwentaryzacyjna.

8.  Stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów:

·     terminy i częstotliwość obowiązkowej inwentaryzacji zapasów (w tym zasady przeprowadzania inwentaryzacji okresowych i ciągłych),

·     dobre praktyki oraz wskazówki sprzyjające prawidłowej i sprawnej inwentaryzacji zapasów,

·     odpowiednie stosowanie regulacji stanowiska również do inwentaryzacji metodą spisu z natury innych składników majątkowych (np. środków trwałych, gotówki w kasie),

·     przygotowanie, przeprowadzenie, rozliczenie i udokumentowanie spisu z natury.

9.  Rozliczenie inwentaryzacji doraźnej, ciągłej, zdawczo-odbiorczej – ewidencja różnic inwentaryzacyjnych.

10.   Inne metody i terminy inwentaryzacji:

·     metoda spisu z natury (etapy, organizacja, przeprowadzenie, rozliczenie),

·     metoda uzgadniania salda,

·     metoda weryfikacji.

11.   Odpowiedzialność za inwentaryzację:

·     odpowiedzialność kierownika za przeprowadzenie inwentaryzacji metodą spisu z natury,

·     odpowiedzialność materialna pracowników,

·     odpowiedzialność za inwentaryzację.

12.   Zagadnienia problemowe:

·     inwentaryzacja metodą porównania dokumentacji na terenie strzeżonym – jak często przeprowadzać,

·     inwentaryzacja paliwa w samochodach,

·     czy inwentaryzacja w zdawczo-odbiorcza może zastąpić inwentaryzację na koniec roku,

·     czy osoba odchodząca na emeryturę ma obowiązek uczestniczenia w inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej,

·     kto inicjuje inwentaryzację zdawczo-odbiorczą,

·     czy jest obowiązek prowadzenia inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej,

·     kiedy można stosować inwentaryzację ciągłą.

13.   Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Środki trwałe w księgach rachunkowych jednostek budżetowych - 14.11.2025 r.

Szczegółowy program:

 

1.    Podstawowe zasady ewidencji środków trwałych w jednostkach budżetowych:

   pojęcie środka trwałego,

   zasady ewidencji w księgach rachunkowych,

   zasady ewidencji w systemie finansowo-księgowym jednostki budżetowej.

2.    Zakupy, przekazania, darowizny i inne przychody do środków trwałych:

   zasady przyjmowania, ewidencjonowania i rozliczania w systemie księgowym.

3.    Amortyzacja środków trwałych:

   zasady ustalania i rozliczania amortyzacji,

   okresy amortyzacyjne.

4.    Sprzedaż i likwidacja środków trwałych:

   zasady wycofywania, sprzedaży i likwidacji środków trwałych w jednostkach budżetowych,

   rozliczanie różnic w wyniku sprzedaży lub likwidacji środka trwałego.

5.    Przesunięcia środków trwałych:

   zasady przesunięć środków trwałych między jednostkami i komórkami organizacyjnymi.

6.    Analiza wstępna oraz ewidencja zmiany wartości środków trwałych.

Przygotowanie do wprowadzenia KSeF w jednostkach budżetowych - 4.12.2025 r.

Szczegółowy program:

 

1. Założenia KSeF:

    formy, w jakich mogą występować faktury w obiegu gospodarczym,

    definicje związane z KSeF,

    numer identyfikujący fakturę.

2. Narzędzia umożliwiające korzystanie z KSeF:

    aplikacja podatnika.

    aakres stosowania KSeF w jednostce.

3. Kary za niestosowanie KSeF.

4. Faktury korygujące w KSeF.

5. Przechowywanie faktur w KSeF.

6. Proces wystawiania faktur w KSeF:

    moment wystawienia faktury w KSeF.

    dokumenty niewystawiane w KSeF (załączniki, specyfikacje).

    otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych w systemie KSeF.

    moment otrzymania faktury w systemie KSeF.

7. Dostęp do systemu KSeF:

    rodzaje uprawnień.

    zarządzanie uprawnieniami.

    uwierzytelnianie w systemie.

8. Ogólny układ faktury w systemie KSeF.

9. System KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych:

    problem otrzymywania faktur „na jeden numer NIP”.

    uprawnienia ograniczone dla JST identyfikujące jednostkę w systemie KSeF.

    problem identyfikacji jednostki w systemie KSeF.

    procedura określania jednostek otrzymujących faktury w systemie wykorzystywanym przez JST.

10.   Wdrożenie systemu w jednostce sektora finansów publicznych:

    dostosowanie systemów informatycznych.

    wprowadzenie nowych systemów do obsługi załączników do faktur.

11.   Nowy obieg dokumentów:

    akceptacja wstępna – sprawdzenie zgodności operacji z planem finansowym.

    dekretacja dokumentu w systemie KSeF.

    stwierdzenie prawidłowości i kompletności dokumentu w systemie KSeF.

    umowy z kontrahentami w zakresie obrotu fakturami w systemie KSeF.

12.   Aktualizacja przyjętych zasad (polityki) rachunkowości:

    obowiązek przechowywania dokumentów księgowych.

    przechowywanie dokumentów w formie zdematerializowanej.

    zmiana polityki rachunkowości w zakresie systemu KSeF.

13.   Instrukcja w zakresie przygotowania procesu wdrożenia KSeF – wzór.

POBIERZ PROGRAM

Eksperci

Magdalena Grotkiewicz

Redaktor naczelna, INFOR PL S.A.

Jarosław Jurga

Ekonomista, certyfikowany księgowy

Kontakt

OPIEKUN MERYTORYCZNY

Domi
Dominika Telega
Menedżer Projektów

SPRZEDAŻ I WSPÓŁPRACA

Szczegóły organizacyjne

Szkolenia rozpoczną się w dniach  11.09.2025, 09.10.2025, 14.11.2025 i 4.12.2025 o godz. 9:00 i zakończą się o godz. 14.00. Szkolenia przeznaczone jest do oglądania na żywo w ustalonych terminach. Osoby, które zapiszą się na szkolenie, dzień przed wydarzeniem otrzymają w osobnym mailu link do udziału. W trakcie szkoleń jest możliwość zadawania pytań, które są zgodne z tematem i nie wymagają konsultacji, wyliczeń oraz sprawdzenia rejestrów. Podczas szkoleń eksperci odpowiedzą na jak największą ich liczbę.

Akademia Budżetowa 2025 - Edycja 4

1399 ZŁ netto
Cena katalogowa 1599 zł
  • Dostęp do transmisji online
  • Dostęp do nagrania z transmisji
  • Materiały w wersji elektronicznej
  • Certyfikat

Inwentaryzacja okresowa w praktyce

396 ZŁ netto
Cena katalogowa 495 zł
  • Dostęp do transmisji online
  • Dostęp do nagrania z transmisji
  • Materiały w wersji elektronicznej
  • Certyfikat

Klasyfikacja budżetowa w 2025 r.

396 ZŁ netto
Cena katalogowa 495 zł
  • Dostęp do transmisji online
  • Dostęp do nagrania z transmisji
  • Materiały w wersji elektronicznej
  • Certyfikat

Środki trwałe w księgach rachunkowych jednostek budżetowych

396 ZŁ netto
Cena katalogowa 495 zł
  • Dostęp do transmisji online
  • Dostęp do nagrania z transmisji
  • Materiały w wersji elektronicznej
  • Certyfikat

Przygotowanie do wprowadzenia KSeF w jednostkach budżetowych

396 ZŁ netto
Cena katalogowa 495 zł
  • Dostęp do transmisji online
  • Dostęp do nagrania z transmisji
  • Materiały w wersji elektronicznej
  • Certyfikat

Patroni medialni

Organizator

ZAREJESTRUJ SIĘ WYBIERZ JEDEN Z PAKIETÓW

Akademia Budżetowa 2024 - Edycja 3

1585 /uczestnik
cena katalogowa 1585 zł netto
  • Dostęp do transmisji online
  • Dostęp do nagrania z transmisji
  • Certyfikat

Środki trwałe w księgach rachunkowych jednostek budżetowych

495 /uczestnik
cena katalogowa 495 zł netto
  • Dostęp do transmisji online
  • Dostęp do nagrania z transmisji
  • Certyfikat

Kontrola zarządcza oraz najczęściej popełniane błędy

495 /uczestnik
cena katalogowa 495 zł netto
  • Dostęp do transmisji online
  • Dostęp do nagrania z transmisji
  • Certyfikat

Inwentaryzacja w jednostkach budżetowych

495 /uczestnik
cena katalogowa 495 zł netto
  • Dostęp do transmisji online
  • Dostęp do nagrania z transmisji
  • Certyfikat

Dyscyplina finansów publicznych

495 /uczestnik
cena katalogowa 495 zł netto
  • Dostęp do transmisji online
  • Dostęp do nagrania z transmisji
  • Certyfikat

*  Informujemy, że przyjmujemy oświadczenia potwierdzające zwolnienie z podatku VAT (udział w szkoleniu jest finansowany ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych w całości zgodnie z treścią art.43 ust.1 pkt 29 lit, c ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług)