Akademia Oświaty to kompleksowy cykl 6 szkoleń skierowany do specjalistów ds. kadr i płac, pracujących w szkołach, przedszkolach, centrach usług wspólnych oraz innych placówkach oświatowych. Nasze szkolenia dedykowane są również księgowym, inspektorom, referentom, sekretarzom oraz wszystkim osobom, które odpowiadają za rozliczenia finansowe i personalne w sektorze oświaty.
Dlaczego warto wziąć udział?
W trakcie sześciu spotkań szczegółowo omówimy najnowsze zmiany w prawie pracy obowiązujące od 2025 roku, które bezpośrednio wpływają na sektor oświaty. Program obejmuje szeroki zakres zagadnień, w tym:
Szkolenia bazują na praktycznych przykładach i najnowszych interpretacjach przepisów, dzięki czemu uczestnicy zyskają pewność co do poprawności prowadzonych rozliczeń i dokumentacji. Program dostosowujemy do aktualnych regulacji, co gwarantuje bieżącą aktualność przekazywanej wiedzy.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
Szczegółowy program:
a. Warunki zatrudnienia na stanowisku nauczyciela i ich dokumentowanie
b. Podstawy zatrudniania nauczycieli
· Umowa na czas określony – limity
· Umowa z nauczycielem początkującym
· Mianowanie
c. Nawiązywanie stosunku pracy z pracownikami niepedagogicznymi
· Podstawy zatrudnienia
· Limity umów terminowych
d. Zatrudnianie pracowników na podstawie art. 15 ustawy – Prawo oświatowe
e. Nowe obowiązki związane z ochroną małoletnich
· Rejestr sprawców przestępstw na tle seksualnym
· Zaświadczenia o niekaralności
· Oświadczenia wymagane od kandydata do pracy w jednostce oświatowej
· Standardy ochrony małoletnich w jednostkach oświatowych
a. Zmiana stanowiska (analiza pojęcia „stanowisko pracy” nauczycieli, odrębności dotyczące umowy o pracę i mianowania)
b. Zmiana wymiaru etatu
c. Awans wewnętrzny pracowników samorządowych
d. Przeniesienie pracownika samorządowego na inne stanowisko w związku z likwidacją dotychczasowego
a. Przesłanki rozwiązania stosunku pracy z przyczyn leżących po stronie nauczyciela
b. Zasady rozwiązywania stosunków pracy z nauczycielami z przyczyn organizacyjnych
· Podstawy prawne
· Współpraca ze związkami zawodowymi
· Określenie przyczyny i kryteriów doboru do zwolnienia
· Formy rekompensaty z tytułu utraty zatrudnienia (odprawa, stan nieczynny)
c. Procedury rozwiązywania umów o pracę z pracownikami niepedagogicznymi
· Porozumienie stron
· Rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia
· Wypowiedzenie umowy
Szczegółowy program:
1. Rodzaje urlopów za które przysługuje zasiłek macierzyński.
2. Urlop macierzyński – osoby uprawnione, długość urlopu i okoliczności uzasadniające „przejęcie” urlopu i zasiłku przez drugiego rodzica:
· pobyt matki w szpitalu
· pobyt dziecka w szpitalu
· porzucenie dziecka
· śmierć dziecka,
· śmierć matki
· zasady postępowania, gdy matka nie ma ubezpieczenia społecznego a zachodzi, któraś z powyższych sytuacji
3. Urlop rodzicielski:
· wydłużenie okresu urlopu rodzicielskiego, z brakiem możliwości przeniesienia prawa na współmałżonka.
· długość urlopu rodzicielskiego ze względu na ciężką chorobę dziecka.
· sposoby dzielenia urlopu rodzicielskiego.
4. Skrócenie okresu na wykorzystanie przysługującego urlopu ojcowskiego.
5. Zmiana wysokości zasiłku macierzyńskiego za okres urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego.
· okoliczności mające wpływ na zróżnicowanie podstawy wymiaru zasiłku macierzyńskiego między rodzicami.
· wpływ wieku dziecka na ustalenie wymiaru podstawy zasiłku.
6. Zasady postępowania przy łączeniu urlopu rodzicielskiego i wykonywania praca.
7. Okres z jakiego ustala się podstawę wymiaru zasiłku macierzyńskiego w przypadku dzielenia urlopu rodzicielskiego, korzystania z urlopu przez oboje rodziców, i łączenia urlopu z pracą.
8. Pobieranie zasiłku macierzyńskiego oraz przebywanie na urlopie wychowawczym jako tytuł do ubezpieczeń społecznych.
9. Rozstrzyganie obowiązkowego ubezpieczenia emerytalnego i rentowego, gdy osoby pobierające zasiłek macierzyński lub przebywające na urlopie wychowawczym podejmą pracę, będą wykonywały umowę zlecenie albo wystąpi inny tytuł do ubezpieczeń.
10. Odmienne zasady ustalania podstawy wymiaru składek dla osób pobierających zasiłek macierzyński a przebywających na urlopie wychowawczym.
11. Zasady składania dokumentów rozliczeniowych za osoby pobierające zasiłek macierzyński lub przebywające na urlopie wychowawczym.
Szczegółowy program:
1. Źródła prawa w zakresie wynagradzania nauczycieli
a. Przepisy powszechnie obowiązujące
b. Akty prawa miejscowego tworzone przez organy prowadzące
2. Wynagrodzenie zasadnicze
a. Dokumentowanie prawa do stawki wynagrodzenia zasadniczego (dyplomy czy zaświadczenia)
b. Zmiana stawki osobistego zaszeregowania i zapisy w umowach (problematyka podwyżek dla nauczycieli na zwolnieniach lekarskich, urlopach macierzyńskich czy zdrowotnych)
3. Dodatek za wysługę lat
a. Okresy wliczane do stażu pracy (w tym zaliczanie pracy w gospodarstwie rolnym)
b. Dodatek stażowy nauczyciela zatrudnionego w kilku jednostkach
c. Dodatek stażowy osoby zatrudnionej na stanowisku nauczyciela i pracownika samorządowego
d. Udokumentowanie wyższego stażu pracy a obowiązek przeliczenia dodatku i wyrównania
4. Dodatki funkcyjne
a. Stanowiska uprawniające do dodatku
b. Dodatki funkcyjne w razie przyjęcia funkcji w trakcie miesiąca
c. Sprawowanie funkcji w okresie ferii i urlopu
5. Dodatek motywacyjny
a. Zasady przyznawania dodatku motywacyjnego
b. Zapisy w uchwałach/regulaminach dotyczące przyznawania dodatku motywacyjnego
6. Godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw
a. Pojęcie godziny ponadwymiarowej
b. Zasady przydzielania godzin ponadwymiarowych
· Polecenie służbowe dyrektora
· Porozumienie stron
· Limity godzin ponadwymiarowych
c. Odebranie godzin w trakcie roku
· Szczególna ochrona stosunku pracy
· Problematyka dyskryminacji i nierównego traktowania
d. Wynagrodzenie za godziny
· Źródła regulacji
· Stawka wynagrodzenia
· Godziny na innym stanowisku
e. Obliczanie wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w niepełnym tygodniu
· Metoda proporcjonalna
· Metoda progresywna
f. Gotowość do pracy w godzinach
g. Płatne nieobecności a wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe
h. Doraźne zastępstwa
7. Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczyciela
a. Trzynastka w razie rozpoczęcia pracy w trakcie roku szkolnego
b. Pozostałe przypadki, kiedy nie jest wymagane przepracowanie 6 miesięcy, warunkujących nabycie prawa do trzynastki, w tym korzystanie z urlopu opiekuńczego
8. Wynagrodzenie urlopowe i ekwiwalent
a. Składniki wliczane do podstawy wymiaru urlopu wypoczynkowego
b. Ustalanie średniej urlopowej
c. Obliczanie ekwiwalentu za niewykorzystany urlop nauczyciela
9. Nagroda jubileuszowa
a. Nagroda jubileuszowa nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach
b. Obliczanie podstawy wymiaru nagrody jubileuszowej
c. Udokumentowanie wyższego stażu pracy a wypłata nagrody (kiedy wypłata w pełnej wysokości a kiedy tylko wyrównanie)
d. Termin wypłaty nagrody jubileuszowej (nabycie prawa do nagrody na początku roku szkolnego a średnia z godzin ponadwymiarowych)
e. Wcześniejsza wypłata nagrody
Szczegółowy program:
a. Pracownicy
· Pracownicy zatrudnieni u kilku pracodawców,
· Zakres uprawnień małżonków zatrudnionych u tego samego pracodawcy,
· Wymiar etatu a korzystanie z ZFŚS
· Urlop bezpłatny a uprawnienia socjalne
b. Emeryci i renciści – byli pracownicy
· Świadczenia socjalne dla pracujących emerytów,
· Właściwy pracodawca (ustalenie ostatniego miejsca zatrudnienia)
· Renta rodzinna po zmarłym współmałżonku
· Likwidacja szkoły będącej ostatnim miejscem zatrudnienia
· Odrębności dotyczące emerytowanych pracowników niepedagogicznych
c. Członkowie rodzin uprawnieni do korzystania z Funduszu Socjalnego
· Zasady i sposoby zapisów w regulaminach
· Możliwość różnicowania dostępu do świadczeń socjalnych poszczególnych członków rodziny
· Możliwość rozszerzenia uprawnień na inne osoby
a. Świadczenia na rzecz różnych form wypoczynku
· Sposoby regulacji dofinansowania do wypoczynku organizowanie we własnym zakresie tzw. „wczasy pod gruszą”,
· Kryterium urlopu wypoczynkowego – czy jest prawidłowe?
· Wyodrębnianie innych świadczeń wypoczynkowych (np. dofinansowanie wypoczynku zorganizowanego)
· Wypoczynek dzieci osób uprawniony (w tym warunki skorzystania ze zwolnienia podatkowego)
· Świadczenia urlopowe dla nauczycieli
b. Działalność kulturalno – oświatowa i sportowo – rekreacyjna
· Imprezy masowe dla wszystkich osób uprawnionych (sposoby zapisu w regulaminie, rodzaje imprez, kryteria i podatek)
· Świadczenia indywidualne (dofinansowanie wycieczki, biletów, karnety, benefity)
c. Pomoc materialna (rzeczowa i finansowa)
· Zwykła pomoc socjalna – kryteria, propozycje zapisu w regulaminie
· Pomoc materialna – paczki (wymagania związane z kryteriami)
· Zapomogi losowe (pojęcie zdarzenia losowego, analiza pojęcia „długotrwałej choroby”, propozycje zapisów regulaminowych)
d. Pożyczki mieszkaniowe
· Osoby uprawnione do wnioskowania o pożyczkę (błędy w regulaminach)
· Zabezpieczenie spłaty pożyczki (poręczyciele)
· Oprocentowanie, w tym kwestia kryteriów socjalnych
· Wcześniejsza spłata lub umorzenie pożyczki
a. Konieczność szczegółowej regulacji kryteriów socjalnych (definicja dochodu, korzystanie z pozostałych kryteriów socjalnych)
b. Problematyka ustalania dochodu na osobę w rodzinie
· Świadczenia 800+ a kryterium socjalne
c. Skutki nieprzestrzegania kryteriów socjalnych (częste błędy w zapisach regulaminowych)
d. Propozycje zapisu w regulaminach ułatwiające stosowanie kryteriów socjalnych z uwzględnieniem ochrony informacji o zarobkach
a. Regulacje prawne
b. Dokumentowanie sytuacji socjalnej,
a. Wymóg uzgodnienia regulaminu (ustalenie liczby organizacji związkowych działających w szkole, uzgodnienia w przypadku funkcjonowania kilku związków zawodowych)
b. Współpraca przy przyznawaniu świadczeń
c. Problematyka Komisji Socjalnych w administrowaniu ZFŚS (podstawy prawne, skład i uprawnienia)
d. Uprawnienia kontrolne związków zawodowych, w tym możliwość wystąpienia do sądu pracy
Szczegółowy program:
1. Regulacje prawne – status i zasady gospodarki finansowej jednostek oświatowych (forma organizacyjno-prawna jednostek oświatowych, podstawa gospodarki finansowej, sposób prowadzenia gospodarki finansowej, odpowiedzialność za gospodarkę finansową w jednostkach oświatowych)
2. Zasady i organizacja rachunkowości w jednostkach oświatowych (ogólne zasady rachunkowości, szczególne zasady rachunkowości występujące w jednostkach oświatowych, plany kont, zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych)
3. Opłaty za posiłki – zasady odpłatności dla uczniów oraz pracowników pedagogicznych niepedagogicznych w przedszkolu i szkole, ewidencja księgowa opłat za posiłki (opłata za posiłek jako dochód oraz jako wpływ na WRD, ewidencja księgowa należności niezapłaconych w terminie, ewidencja odsetek, jak naliczyć odsetki w szkole i przedszkolu)
4. Regulamin stołówki szkolnej – zasady ogólne, kto jest uprawniony do korzystania ze stołówki szkolnej, zasady wydawania posiłków, odpłatność a posiłki, zasady zachowania na stołówce, na co zwrócić uwagę w regulaminie, gdy posiłki dostarcza firma cateringowa, kiedy i kto ma obowiązek zawrzeć umowę o korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej, czy można zawrzeć umowę pomiędzy firmą cateringową a rodzicami, czy zamiast umowy wystarczy formularz zgłoszenia dziecka na obiady, jakie elementy obowiązkowe powinny znaleźć się na formularzu zgłoszenia dziecka na posiłek
5. Egzekucja należności w przedszkolu – podstawowe zapisy instrukcji windykacji należności z tytułu nieuiszczonych opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego
oraz nieuiszczenia opłat za korzystanie z posiłków dla dzieci uczęszczających do przedszkola
6. Wynajem i udostępnianie pomieszczeń szkolnych (opodatkowanie w zakresie VAT, opodatkowanie pomieszczeń sportowych oraz innych niż sportowe, przykłady rozliczania świadczenia usług wynajmu i udostępniania pomieszczeń szkolnych)
7. Wydzielony Rachunek Dochodów (co powinna zawiera uchwała o utworzeniu WRD przeznaczenie środków zgromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów, ewidencja księgowa środków na wydzielonym rachunku dochodów własnych, jak sporządzić sprawozdanie Rb-34S)
8. Klasyfikacja budżetowa – najczęściej występujące nieprawidłowości w świetle kontroli RIO:
· najczęściej występujące problemy w zakresie paragrafów dochodów (§ 069 „Wpływy z różnych opłat”, § 083 „Wpływy z usług”, § 097 „Wpływy z rożnych dochodów”)
· najczęściej występujące problemy w zakresie paragrafów wydatków (materiały i wyposażenie (§ 421), zakup pomocy dydaktycznych (§ 424), wydatki na wyjazdy służbowe (§ 441 i § 422), jak ujmować koszty szkoleń i konferencji (§ 470), paragrafy inwestycyjne (§ 605 i § 606)– ulepszenie środków trwałych, kwota graniczna 10 000 zł)
9. Inwentaryzacja w jednostkach oświatowych (czy można zmusić nauczyciela do udziału w komisji inwentaryzacyjnej, zakres odpowiedzialności – kto i za co odpowiada, częstotliwość i terminy przeprowadzenia inwentaryzacji, spis z natury jako podstawa metoda inwentaryzacji, potwierdzenie sald, weryfikacja sald, odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie inwentaryzacji)
Szczegółowy program:
1. Wysokość procentowa podstawy wymiaru zasiłku opiekuńczego, macierzyńskiego, chorobowego oraz świadczenia rehabilitacyjnego, z uwzględnieniem okoliczności umożliwiających wypłatę wyższej stawki zasiłku chorobowego i świadczenia rehabilitacyjnego.
2. Okres z jakiego należy ustalać podstawę wymiaru zasiłków
· podstawowy okres do ustalenia podstawy wymiaru,
· sposób postępowania przy krótszym okresie ubezpieczenia, w tym przypadku powstania niezdolności w pierwszym miesiącu ubezpieczenia,
· właściwa interpretacja sformułowania „pełne miesiące”
· zasady postepowania przy nieobecnościach pracownika w miesiącach służących do ustalenia podstawy wymiaru zasiłków.
3. Zasady uzupełniania wynagrodzenia miesięcznego w zależności od jego rodzaju – stałe czy zmienne.
4. Dodatkowe składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy miesięczne lub jednorazowe, które należy lub nie wolno wliczać do podstawy wymiaru zasiłków:
· sformułowania stosowane w przepisach o wynagrodzeniu, które decydują o możliwości wliczenia składników do podstawy zasiłków lub to uniemożliwiają,
· sposób postępowania przy braku jednoznacznego zapisu w przepisach o wynagrodzenie.
5. Zasady uzupełniania składników wynagrodzenia miesięcznych:
· sposób pomniejszania składnika decydujący o możliwości uzupełnieniu wynagrodzenia
· wpływ braku jednoznacznego zapisu o proporcjonalnym pomniejszeniu na prawo do uzupełnienia składnika wynagrodzenia.
6. Sposób postępowania w przypadku zmiany wynagrodzenia w okresie służącym do ustalenia podstawy wymiaru zasiłku oraz w przypadku zamiany wymiaru czasu pracy.
7. Przeliczanie podstawy wymiaru zasiłku w przypadku tzw. utraconego składnika wynagrodzenia, czyli składnika przyznanego na ściśle określony czas.
8. Zasady uzupełniania wynagrodzenia za urlop udzielony z powodu siły wyższej z rozróżnieniem:
· urlopu udzielonego na cały dzień,
· urlopu udzielonego w trybie godzinowym.
9. Składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy kwartalne lub roczne:
· zasady przyjmowania do podstawy wymiaru zasiłków,
· zasady uzupełniania tych składników,
· sposób postępowania przy braku wypłaty składnika za ostatni kwartał lub rok,
· sposób postepowania przy wypłacie zaliczkowej za ostatni kwartał lub rok.
Doktor nauk prawnych, specjalista prawa pracy i prawa oświatowego
Doktor nauk prawnych, specjalista prawa pracy i prawa oświatowego, autor wielu publikacji w tej tematyce, wykładowca na kursach, szkoleniach i studiach podyplomowych z zakresu prawa pracy w szkołach i placówkach oświatowych, prowadzi kancelarię prawną zajmującą się m.in. obsługą prawną jednostek oświatowych.
Ekspert ubezpieczeń społecznych
Zagadnieniami dotyczącymi ubezpieczeń społecznych zajmuję się zawodowo od ponad 30 lat. Praca rozpoczynałem jako inspektor kontroli przeprowadzając kontrole płatników składek. Następnie kierowałem Wydziałem Kontroli Płatników Składek, zarządzając i nadzorując działania wszystkich inspektorów kontroli działających na terenie województwa świętokrzyskiego. Od 2005 r. do 2020 r. pełniłem w Oddziale ZUS w Kielcach funkcję zastępcy dyrektora d/s dochodów, nadzorując działania dotyczące rozliczania kont płatników składek, dochodzenie należności, ustalanie obowiązku ubezpieczeń społecznych oraz podstaw wymiaru składek, ustalanie właściwego ustawodawstwa. W tym czasie nadal współpracowałem z pionem kontroli płatników składek, układając pytania na egzamin kwalifikacyjny dla inspektorów kontroli ZUS. Od wielu lat byłem również członkiem komisji na egzaminie kwalifikacyjnym na stanowisko inspektora kontroli. Posiadam szeroką wiedzę merytoryczną i praktyczną, nabytą w czasie pracy w ZUS, dotyczącą: - podlegania ubezpieczeniom, - ustalania podstaw wymiaru składek i wysokości składek, - ulg w opłacaniu składek tj. odroczeń terminów i rozkładania spłaty na raty, - przymusowego dochodzenie należności w postaci egzekucji administracyjnej i sądowej, - ustalanie ustawodawstwa właściwego, - świadczeń z tytułu choroby i macierzyństwa. Posiadaną wiedzę przekazywałem jako przedstawiciel ZUS na konferencjach, kursach, spotkaniach organizowanych przez podmioty zrzeszające przedsiębiorców np.: Business Centre Club Loża Świętokrzyska, Cech Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorców w Kielcach, Cech Rzemiosł w Opatowie, Świętokrzyski Związek Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Targi Kielce, Świętokrzyski Oddział Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Swoją wiedzę w zakresie ubezpieczeń społecznych przekazywałem również słuchaczom studiów podyplomowych na Wyższej Szkole Handlowej w Kielcach oraz na kursach organizowanych przez Szkołę Zarządzania w Kielcach. Od wielu lat jestem wykładowcą w Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce Oddział Okręgowy w Kielcach.
Redaktor naczelna, INFOR PL S.A.
Absolwentka Wydziału Prawa Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie oraz studiów podyplomowych w zakresie: rachunkowości, prawa Unii Europejskiej i prawa pracy; autorka publikacji z dziedziny finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, szkoleniowiec, redaktor naczelna dwutygodnika "Rachunkowość Budżetowa".
Szkolenia rozpoczną się w dniach 21.01 | 14.02 | 25.03 | 15.04 | 14.05 | 11.06.2025 r. o godz. 9:00 i zakończą się o godz. 13.00. Szkolenia przeznaczone jest do oglądania na żywo w ustalonych terminach. Osoby, które zapiszą się na szkolenie, dzień przed wydarzeniem otrzymają w osobnym mailu link do udziału. W trakcie szkoleń jest możliwość zadawania pytań, które są zgodne z tematem i nie wymagają konsultacji, wyliczeń oraz sprawdzenia rejestrów. Podczas szkoleń eksperci odpowiedzą na jak największą ich liczbę.
* Informujemy, że przyjmujemy oświadczenia potwierdzające zwolnienie z podatku VAT (udział w szkoleniu jest finansowany ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych w całości zgodnie z treścią art.43 ust.1 pkt 29 lit, c ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług)