Inwentaryzacja jest jednym z najważniejszych elementów, które obejmuje rachunkowość jednostki. Głównym celem inwentaryzacji jest ustalenie rzeczywistego stanu wszystkich składników majątkowych jednostki oraz na porównanie tego stanu z wielkościami odnotowanymi w ewidencji księgowej. Prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja pozwala na rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych za powierzone im mienie, dokonanie oceny przydatności gospodarczej poszczególnych składników mienia, a przede wszystkim na ujawnienie przypadków niegospodarności w zarządzaniu mieniem.
Inwentaryzacja może być uznana za przeprowadzoną prawidłowo tylko wtedy, kiedy dokonana jest w terminie wskazanym przez przepisy ustawy, przez osoby do tego umocowane, a także gdy konkretne składniki majątku inwentaryzowane są w odpowiedni – wskazany w ustawie o rachunkowości – sposób.
Epidemia COVID-19 nie zwolniła kierowników jednostek z obowiązku przeprowadzenia inwentaryzacji, muszą oni dokonać przede wszystkim spisu z natury składników majątkowych, znajdujących się na terenie jednostek.
Podczas szkolenia dowiesz się m.in.:
Tego wszystkiego, a także wielu innych bardzo istotnych rzeczy o inwentaryzacji dowiesz się z naszego szkolenia.
Przygotuj nurtujące Cię pytania – nasz ekspert rozwieje Twoje wątpliwości.
W jakim celu przeprowadza się inwentaryzację
Zakres odpowiedzialności – kto i za co odpowiada
Metody inwentaryzacji:
W jakich terminach i sytuacjach należy przeprowadzać inwentaryzację
Czy 15 stycznia to ostateczny termin na rozliczenie inwentaryzacji
W jakich sytuacjach można przeprowadzać inwentaryzację co 4 lata
Co oznacza termin „teren strzeżony”
Co grozi za niedochowanie terminu inwentaryzacji
Czynności przedinwentaryzacyjne (powołanie komisji, plan inwentaryzacyjny, instrukcja inwentaryzacyjna)
Ustalenie stanu rzeczywistego – przeprowadzenie inwentaryzacji
Porównanie stanu rzeczywistego z ewidencją bilansową
Wyjaśnienie i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych
Jak inwentaryzować zobowiązania
Czy dopuszczalne jest "milczące potwierdzenie salda"
Jakie czynności podjąć gdy kontrahent nie odesłał „potwierdzenia salda”
Czy należy potwierdzać salda zerowe
Czy potwierdzenie sald należności może odbywać się drogą e-mailową
W jaki sposób inwentaryzować grunt oddany w trwały zarząd
Czy paliwo w bakach samochodów podlega rocznej inwentaryzacji
Czy materiały biurowe (np. papier do kserokopiarki) należy inwentaryzować – jeżeli tak, to jaką metodę stosować?
Inwentaryzacja materiałów bibliotecznych
Jak bezpiecznie dokonywać inwentaryzacji metodą spisu z natury w dobie epidemii COVID-19
Różnice inwentaryzacyjne - niedobory i nadwyżki (zawinione i niezawinione)
Przyczyny powstania różnić inwentaryzacyjnych
Kiedy rozliczać w księgach różnice inwentaryzacyjne
Wycena ujawnionych podczas inwentaryzacji niedoborów i nadwyżek
Ewidencja księgowa rozliczania różnic inwentaryzacyjnych (niedobór w pozostałych środkach trwałych, niedobór gotówki w kasie, nadwyżka w środkach trwałych, niedobór zawiniony w środkach trwałych dochodzonych na drodze sądowej)
* Informujemy, że przyjmujemy oświadczenia potwierdzające zwolnienie z podatku VAT (udział w szkoleniu jest finansowany ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych w całości zgodnie z treścią art.43 ust.1 pkt 29 lit, c ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług)
Menedżer Projektów